Taalles uitdrukkingen
Tijdens de taalles bij groep 6 waren er uitdrukkingen aan de beurt. Nu is het zo dat er kinderen zijn die best veel uitdrukkingen kennen, maar er zijn ook kinderen die dat heel lastig vinden. Door actief met de uitdrukkingen aan de slag te gaan kennen de meeste kinderen nu de uitdrukkingen die aan de orde waren.
Voorbereiding
De voorbereiding nam niet al te veel tijd in beslag. De uitdrukkingen met uitleg even kopiëren en plakken in een tabel.
Uitprinten op een gekleurd papiertje en daarna uitgeknipt.
De uitdrukkingen en betekenissen in een apart doosje gedaan.
Het begin van de les
Als eerste heb ik gevraagd wat uitdrukkingen zijn en of kinderen er ook enkele konden benoemen. Er werden wel al veel genoemd, maar de betekenis was soms lastig.
Daarna de uitdrukkingen uit deze les aan de orde gehad. Ik zat in de kring met groep 5/6. Dit was een les voor groep 6, maar heb groep 5 gewoon mee laten doen.
Vervolg van de les
Nu ging ik met de kinderen inoefenen. De kinderen van groep 5 pakten een strookje met een uitleg uit het ene doosje.
De kinderen van groep 6 pakten een uitdrukking uit het andere doosje.
Om de beurt las groep 5 zijn of haar strookje voor. Als een kind uit groep 6 dacht dat zijn uitdrukking erbij hoorde mocht hij deze voorlezen.
Was het antwoord goed, dan gingen de strookje terug in de doosjes. Zo niet, dan gingen we eerst door naar de volgende. Dit werd een paar rondes herhaald.
Tot slot
Tot slot zijn alle strookjes in één doos gekomen en hebben alle kinderen een blind gepakt.
Hiermee hebben we op een coöperatieve manier nogmaals geoefend. De kinderen liepen rond in de klas.
Als ze iemand tegen kwamen lazen ze voor wat er op hun strookjes stond.
Als ze dachten dat de strookjes bij elkaar hoorden, knikten ze ja en gingen met de rug tegen elkaar staan.
Hoorden ze niet bij elkaar dan werd er nee geknikt en ging de zoektocht verder.
Een erg leuke les, waarbij de kinderen veel hebben geleerd.
Delen op social media of per email :