Kaboem

Een ontzettend leuk spel wat de kinderen in mijn klas graag spelen is het spelletje kaboem. Het spelletje is heel goed zelf te maken. Het enige wat je nodig hebt is houten stokjes (ijslolliehoutjes), viltstiften en een beker.

In mijn groep heb ik het spel vooral voor het oefenen van de tafels, maar je kunt het ook gebruiken voor automatiseren van sommen tot twintig of spelling (woorden van een bepaalde spelingscategorie bijvoorbeeld). Het ligt er maar net aan waar de kinderen op dat moment behoefte aan hebben.

Ik heb op de stokjes aan één kant de tafels geschreven, en aan de andere kant een stukje gekleurd. Ze kunnen dan goed zien hoe de stokjes in het bekertje moeten, namelijk met de opdracht naar beneden.  Naast de tafelsommen zitten er ook twee stokjes bij met het woord kaboem.

Spelregels

Het spel is te spelen met 2 spelers, maar meer kan ook, er moeten dan wel genoeg stokjes in de beker zitten.

Om en om pakken de kinderen een stokje uit de beker. Ze lossen zo snel mogelijk de som op die op het stokje staat. Dit stokje mag je dan houden. Wordt er een fout antwoord gegeven, dan gaat het stokje weer terug in de beker. Zodra het stokje met het woord kaboem wordt getrokken ben je af en moet je al je stokjes weer terug in de beker doen. Hierdoor wordt het extra spannend.

Je kunt het spel met of zonder tijd spelen. Ik laat bij de tafels vaak een timer gebruiken en die op bijvoorbeeld 5 minuten zetten. Als de tijd om is, tellen de kinderen wie de meeste stokjes heeft verzameld. Zo leren ze de tafels heel snel, want hoe sneller het spel gespeeld wordt, hoe meer stokjes je kunt verzamelen. Zeker als je je al eens kwijt bent geraakt als je het woord kaboem hebt getrokken.

Ik heb de bekertjes met de tafelstokjes in de keuzekast gezet bij getalknap, en er wordt veel gebruik van gemaakt door de kinderen. Ze vinden het erg leuk om te doen, en automatiseren op een speelse manier de tafels.

Suggesties om Kaboem in te zetten.

Voor groep 3 kun je kaboem al vroeg inzetten. Bijvoorbeeld met de verliefde harten. Op  het stokje staat de ene helft, het kind benoemd de andere (bijvoorbeeld 2 en 8),maar ook de letters die zijn geleerd. Deze kun je steeds verder aanvullen tot alle letters in het spel zitten.
In groep 4 maak je een begin met de tafels, en gaat hier in groep 5 mee verder. Daarnaast kun je goed de woorden van de week in het spel verwerken.
In groep 6 maken we deelsommen van de tafels, en in groep 7 en 8 gaan we verder met breuken en procenten. Je kunt het zo maken dat het voor jouw groep werkt.

Kortom, een leuk spel, de kinderen spelen het graag en het is gemakkelijk om te maken.

5 gedachten over “Kaboem

  • 23 september 2018 om 09:26
    Permalink

    Kun je mij uitleggen hoe je dat aanpakt met spelling? Groep 4.

    Beantwoorden
    • 23 september 2018 om 10:04
      Permalink

      Hallo Linda, je kunt de woorden gebruiken bij de methode. Op het stokje schrijven. Als ze een stokje trekken, het woord laten spellen en lezen. Ze kunnen het ook voorlezen aan het andere kind waar mee ze spelen, en deze moet het woord dan spellen. Je kunt er op verschillende manieren vorm aan geven.

      Beantwoorden
      • 23 september 2018 om 13:37
        Permalink

        Of bedenk een woord met die categorie en weet hem goed te spellen of schrijven.

        Beantwoorden
  • 24 september 2018 om 07:37
    Permalink

    Wat een leuk spel! Maar hoe weten ze nu dat ze de juiste antwoorden hebben gegeven?

    Beantwoorden
    • 24 september 2018 om 18:04
      Permalink

      Hoi Miranda,
      De kinderen spelen het samen en verbeteren elkaar als het niet goed is. Dat gaat eigenlijk altijd goed.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: