Hoe vier jij de verjaardag van je leerlingen?

Een belangrijk moment  in het leven van een kind is toch zijn/haar verjaardag. Ik vroeg mij af hoe een kind zijn verjaardag op school beleefd. Je wilt er als leerkracht toch wel even iets speciaals van maken, maar de hele dag feest is natuurlijk wel een beetje overdreven.

Ik vierde de verjaardag van een kind altijd rond de ochtendpauze. Taart versieren op het digibord, liedje erbij. Kind op de kruk en mag vertellen welke cadeaus het heeft gekregen. Een mooie grote kaart uitzoeken waarmee hij/zij de klassen rond mag, samen met twee medeleerlingen, zodat elke leerkacht er iets op kan schrijven en natuurlijk trakteren. Dan mochten ze nog een cadeautje uit de verjaardagsdoos kiezen en dan was het feestje weer afgelopen.

 

Maar nu ben ik wel toe aan wat anders. Dankzij collega’s uit de verschillende Facebookgroepen ben ik op een aantal leuke ideetjes gekomen om de verjaardag in de klas te vieren. Ik wil ze in dit blog met jullie delen.

Versieren

Er wordt veel versierd heb ik wel begrepen. Stoelen, de hele klas, zelfs het kind zelf wordt versierd met een verjaardagsslinger. De hele klas versieren vind ik zelf wel erg bewerkelijk, maar een stoel of het kind zelf is een leuk idee.

Dobbelsteen

Het idee met de dobbelsteen vind ik ook erg leuk. Bij elk getal op de dobbelsteen hoort een presentje. Dit kan zijn: de hele dag met een kleurtje schrijven, bedenken welk spel er de volgende gymles wordt gespeeld, een kleurplaat maken, een activiteit voor de laatste tien minuten van de dag kiezen. Je kunt met de kinderen aan het begin van het schooljaar ook bedenken wat er bij de ogen van de dobbelsteen hoort. Ook las ik een versie met kaartjes in een verjaardagsdoos en dat een kind dan een kaartje mag trekken. Op Pinterest staan ook leuke voorbeelden.

Verjaardagscommissie

Wat ik sterk overweeg om ook in te voeren is de verjaardagscommissie. Dit kwam ik tegen in een van de reacties. De jarige leerling kiest 2 leerlingen uit die de verjaardag voorbereiden. Deze commissie bedenkt dan wat te doen met het vieren van de verjaardag. Er kunnen dan hele leuke dingen voorbij komen. Een dansje, zingen een knutselwerkje, maar net wat de kinderen bedenken. Voor de uitvoering hebben de kinderen dan 10 minuten.

High “tea”

Er zijn ook scholen die een soort high tea organiseren in de laatste week van de maand en dan per bouw/unit alle verjaardagen van de afgelopen maand vieren. De kinderen die jarig zijn geweest nemen dan iets mee zodat er voor iedereen iets is.

Wat ook kan.

Verder kun je nog kaarsjes uitblazen op een zelfgemaakte taart. De jarige mag de hele dag de feesthoed (verjaardagsmuts) op. Het blad van de verjaardagskalender heeft de hele dag een mooi zichtbare plaats op het whiteboard, een filmpje kijken via You Tube en ga zo maar door.

Trakteren.

Tenslotte wil ik het nog wel even over het trakteren hebben. Op veel scholen is het verplicht om op iets gezonds te trakteren. Vaak wordt dit aangegeven in de schoolgids. Ook wordt het wel geadviseerd, maar niet verplicht. Ik merk wel, dat veel kinderen als het niet verplicht is toch best vaak voor een gezonde traktatie gaan. Soms is het heel simpel, maar soms wordt er ook best veel werk van gemaakt. Belangrijk is dat de traktatie even uitgebreid wordt bewonderd door iedereen, want ook dit vindt de jarige heel belangrijk. En dan trakteren! als dank nog een liedje en dan heerlijk smullen.
Ook kan de traktatie in de vorm van een cadeautje, of zit het bij het lekkers. Ik heb al veel voorbij zien komen. Voor de kinderen met een allergie wordt vaak voor iets anders gezorgd,maar is dat et niet dan is daar een speciaal trommeltje voor.
Er zijn ook scholen waar helemaal niet wordt getrakteerd.

Hoe een kind zijn verjaardag op school beleefd is natuurlijk altijd de vraag, maar ik denk wel dat als je er aandacht aan besteedt en het kind toch even het gevoel geeft dat zijn verjaardag ook belangrijk is, dit heel waardevol is voor een kind.


Vier jij de verjaardagen nog weer heel anders in de klas? Laat het dan vooral een reactie achter onder dit bericht.

5 gedachten over “Hoe vier jij de verjaardag van je leerlingen?

  • 15 augustus 2018 om 08:21
    Permalink

    Wij ( kleutergroep) vieren de verjaardag meteen om 8.30 uur. Ouders mogen er dan bij blijven.
    Voorde verjaardag mag de jarige alvast zijnhaar verjjardagsmuts versieren. Die gaat mee naar huis in de verjaardagkoffer. In die koffer zit ook een verjaardagsboekeje waarin kind/ouders mogen schrijven + foto van nu en een babyfoto. ( Ook leuk om later nog eens terug te kijken) .
    Op de ochtend zelf staat de verjaardagstaart klaar op het digibord, de verjaardagsstoel ( speciaal daarvoor gemaakte troon) staan klaar en in het midden van de kring een tafeltje met daarop de verjaardagskaarsjes in mooie houdertjes .
    De ouders ( of de leerkracht) lezen samen het verhaaltje dat in het verjaardagsboekje is geschreven voor. De jarige mag vertellen hoe de ochtend is begonnen en over eventuele kadootjes. ( er mag er een mee in de mand) .Daarna gaan de gordijnen dicht, de lampen uit en vertel ik een fantasieverjhaaltje over de geboorte vh kind. Ze mogen zelf het thema kiezen ( bijv. Dino’s, of prinsessen) .
    Inhoud verhaal; er waren eens een dino papa en een dino mama ( naam vader, naam moeder) en die haddne het heel gezellig. Maar op een dag zei de paap dino dat mama dino zo’n dikke buik kreeg. Of ze misschien teveel (koekjes, taartjes) had gegeten. mama dino hevig beledigd natuurlijk want zoiets zeg je niet. Maar ze legt de hand van papa dino op haar buik en he, de koekjes schoppen. Nee sufferd er zit een baby in mijn buik, zegt mama Dino. En na 9 maanden word er een heel lief klein Dinootje geboren en ( let op dit is belangrijk , goed luisteren!) ze/hij heet ( en dan brullen de kinderen de naam van de jarige al (ik ben natuurlijk telkens weer stomverbaasd dat ze die naam allemaal al weten. )
    Dan steken we de kaarsjes aan, zingen verjaardagsliedjes, de jarige mag de kaarsjes uitblazen , we doen een lampje weer aan ( anders zien we niets) .
    De jarige mag de tractatie gaan halen ( moeten de anderen de ogen dicht doen of mogen de ogen open blijven? ) . De jarige mag tracteren. Ook als je het niet lust moet ze het aanpakken. ( je mag het later op de middentafel leggen als je het echt niet lust) . Als iedereen heeft omhoog, laat de tractatie goed zien en we zeggen “ dankjewel” tegen de jarige.
    De klassen rond mogen ze ( schoolbreed afgesproken ) om 10.00 uur.

    We horen van ouders dat ze de viering in de groep. Wij zijn een jenaplanschool) als heel gezellig en persoonlijk ervaren. De kleuters genieten van de vaste grapjes en rituelen.

    Beantwoorden
    • 15 augustus 2018 om 16:58
      Permalink

      Dank je wel Anita, wat een leuke manier om de verjaardag te vieren.

      Beantwoorden
  • 15 augustus 2018 om 17:31
    Permalink

    De jarige (4de leerjaar) krijgt ’s morgens een button opgespeld met daarop ‘birthday girl/boy’. Deze mag hij een hele dag dragen. Na de boterhammen vieren we de jarige met een liedje. De jarige trakteert meestal zelf.
    Hij krijgt ook een zelfgemaakte verjaardagskaart getekend door de medeleerlingen. Daarna mag hij een cadeautje kiezen.

    Beantwoorden
  • 15 augustus 2018 om 17:32
    Permalink

    Ik merkte dat jarigen vaak dezelfde (populaire) kinderen kozen met de klassen rond. Er zijn helaas ook kinderen die niet gekozen worden. Om dit op te lossen stop ik alle namen in een zak en iedere jarige trekt daar onder geroffel op de tafels een naam uit. De andere hulp mag de jarige zelf kiezen. Zo komt iedereen tenminste 1 x aan de beurt.

    Beantwoorden
  • 16 augustus 2018 om 09:35
    Permalink

    Wij vieren de verjaardag rond 11.15 uur als we in de kring zitten. De jarige heeft dan een ‘me-box’ bij zich met daarin van elk levensjaar iets speciaals. Geboorte kaartje, eerste schoenen, favoriete knuffel, foto van de eerste schooldag enz. Hierover vertelt hij/zij dan. Dan worden er liedjes voor hem/haar gezongen. De jarige mag vertellen welke liedjes. Omdat we warm eten om 11.30 uur (kinderen koken om beurten zelf o.b.v. een kok) is de tractatie iets (bij voorkeur) gezondste dat als toetje mag dienen.
    In de bovenbouw wordt op de dag zelf alleen de ‘me-box’ gedaan en vieren de kinderen die in een bepaalde maand jarig zijn gezamenlijk hun verjaardag door zelf een lunch samen te stellen en te bereiden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: