vrijdag, november 8, 2024
Algemeen

Schrijfonderwijs: Blokschrift, verbonden schrift of helemaal geen schrijfonderwijs meer?


Schrijfonderwijs. Waarom zouden kinderen nog leren schrijven?  Door het steeds meer gebruik maken van computers en tablets heeft dat toch helemaal geen zin?

Leren schrijven heeft zeker nog wel nut. Schrijven met de hand zorgt voor een betere ontwikkeling van de fijne motoriek dan typen, en door te schrijven leren kinderen de letters beter en sneller herkennen.
En wordt er op het voortgezet onderwijs en in het beroepsleven niet nog steeds veel geschreven? Zeker wel, en daarom is een net handschrift en soepel kunnen schrijven ook daarom zeer belangrijk.

Schrijfonderwijs begint al bij de kleuters, Op een speelse manier wordt er kennisgemaakt met letters en schrijfpatronen. |In groep 3 leren de kinderen alle letters lezen en schrijven. In groep 4 gaan de kinderen verder met oefenen en woorden en zinnen vloeiend te schrijven.
Een leesbaar handschrift is belangrijk. Er wordt daarom ook veel aandacht besteedt aan een goede schrijfhouding en de juiste pengrip. Een verkeerde schrijfhouding kan leiden tot vermoeidheid en concentratieverlies.

Verbonden schrift of blokschrift?

Welk schrift leer je kinderen dan aan? Daar zijn de meningen over verdeeld. Het meest voor de hand liggend lijkt het te zijn als je de kinderen in groep 3 de letters leert schrijven die zoveel mogelijk op de leesletters die ze leren lijken, het blokschrift. Maar is dat wel zo?
Spatiëring, de afstand tussen letters en woorden, is gemakkelijker bij verbonden schrift dan bij blokschrift. Schrijven met losse letters lijkt makkelijker, maar is het niet. Als er woorden en zinnen geschreven moeten worden moet de schrijfbeweging telkens opnieuw gestart en gestopt worden, en dat is erg vermoeiend. Ook zie je dat kinderen dan vaak niet goed de afstand tussen woorden en letters kunnen bepalen, en dat daardoor alles een grote “brei” van letters wordt.
Bij verbonden schrift is het afstand bepalen makkelijker. Je verbindt van links naar rechts en aan het einde van het woord stop je om daarna met een nieuw woord verder te gaan.

Met gebonden schrift leren de kinderen in groep 3 gelijk de schrijfletter bij de leesletter. Het is niet aangetoond of dit een voor- of nadeel is. Wel moet de instructie hierbij duidelijk zijn en de lees- en schrijfletter naast elkaar geplaatst worden.

In groep 7 en 8 gaan kinderen vaak hun eigen handschrift ontwikkelen. Dan kan er aan gedacht worden om blokschrift te gaan aanbieden.


BoekenBoeken Delen op social media of per email :

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons :

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter Volg ons op Pinterest