Soorten kinderboeken.

Er zijn verschillende soorten kinderboeken. Deze soorten wil ik in dit artikel beschrijven. Deze soorten kinderboeken hebben ieder een eigen functie.

1. Kijk- en zoekboeken.

Deze soort boeken vraagt om goed te kijken en te zoeken. Ook vraagt het om verbonden te leggen. Er kunnen kleine verhaallijnen orden ontdekt en zoekopdrachten maakt het mogelijk om ontdekkingen te doen. Informatieve en verhalende onderdelen worden gecombineerd. De functie van deze boeken is het nauwkeurig en strategisch zoeken, zelf ontdekkingen doen.

2. Prentenboeken.

Er zijn verhalende en informatieve prentenboeken. Prenten vertellen het verhaal of geven informatie. Ondersteunende tekst kan aanwezig zijn, maar hoeft niet. Op de prenten is veel meer te ken dan in de tekst staat, zodat kinderen hun eigen verhaal erbij gaan vertellen. Het gaat om het verwoorden wat je ziet. Goed voor de mondelinge vaardigheid en gevoel voor verhaalstructuur.

Verhalende prentenboeken sluiten nauw aan bij de belevingswereld van kinderen, en gaan meestal over sociaal-emotionele onderwerpen. Meestal gaan de verhalende prentenboeken over dieren. Zo wordt voldoende afstand van de lezer gecreëerd. Functie is het verhaal in eigen woorden vertellen, verwoorden wat je ziet.

Informatieve prentenboeken hebben informatieve thema’s. Vaak wordt één onderwerp behandeld. Alles over dit onderwerp wordt dan uitgelegd in praktische situaties. Bij informatieve prentenboeken is de functie te vertellen van het verhaal te het accent op kennis over het onderwerp.

3. Voorleesboeken.

Bij voorleesboeken maken kinderen kennis met een andere maar toch herkenbare wereld. Gehoorde tekst wordt omgezet in beelden. Voorlezen verrijkt de woordenschat en zinsbouw van kinderen, en mag dus niet ophouden als kinderen zelf kunnen lezen. De functie van voorleesboeken is het verbeelden van het voorgelezen verhaal, taalontwikkeling, verrijking van de woordenschat en boekpromotie. Kinderen willen zelf het boek gaan lezen.

4. Rijmpjes, versjes en gedichten.

Bij een gedicht staat geen woord teveel, omdat ieder woord goed is doordacht. Er wordt gespeeld met taal en ritme. Woorden hebben een dubbele betekenis of er worden nieuwe woorden bedacht. Het spreekt tot de verbeelding. Op een speelse wijze kennis maken met creatief taalgebruik is de functie van deze soort.

5. Boeken om te leren lezen.

In de eerste fase van de leesontwikkeling hebben kinderen hun handen vol aan de techniek. Boekjes moeten er aantrekkelijk uitzien en een boeiend verhaal hebben. Dit versterkt de motivatie om te leren lezen. Er zijn verschillende soorten boeken om te leren lezen: samenleesboeken, meegroeiboeken, stripverhalen, en boeken voor oudere kinderen met een aangepast lees niveau (Makkelijk Lezen). De functie is het oefenen van de leesvaardigheid, in samenhang met begrip en beleving.

6. Jeugdromans (fictie).

Deze soort boeken is erop gericht het plezier in het zelf lezen van boeken te stimuleren. Jeugdromans gaan over sociaal-emotionele onderwerpen. Er zijn veel verschillende soorten jeugdromans o.a. Fantasy, griezelverhalen, realistische verhalen etc. De functie is het stimuleren van het plezier in lezen en een eigen smaak ontwikkelen.

7. Informatieve boeken.

Deze soort helpt kinderen grip te krijgen op de wereld. Er zijn verschillende informatieve boeken. Zo heb ik de informatieve prentenboeken al genoemd. Naast deze zijn er ook de aanwijsboeken, instructieve prentenboeken (leert kinderen begrippen), woordenboeken en encyclopedieën en informatieboekje. Informatieve boeken hebben tot functie dat de leesintensiteit wordt gestimuleerd en de eigen voorkeur wordt ontwikkeld. Het prikkelt de nieuwsgierigheid naar hoe de wereld in elkaar zit.

8. Stripverhalen.

Bij stripverhalen zorgt het samengaan van kijken en lezen voor een andere leeservaring. Er wordt een verhaal beleeft in tekeningen. Visuele grappen spelen een belangrijke rol. De functie van deze soort kinderboeken is een andere leeservaring voor kinderen.

Er is dus een grote variatie aan kinderboeken. Al deze boeken hebben hun eigen functie, en zijn zeer waardevol voor de leesbevordering.

Bron: Handboek voor leesbevordering

Lees ook eens: De fasen van het leren lezen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: