AdvertorialsAlgemeen Informatica

Mobiele telefoons in het onderwijs: het heeft nadelen, maar ook voordelen.

In de afgelopen jaren hebben mobiele telefoons een centrale plaats ingenomen in ons dagelijks leven. Ook in het onderwijs hebben deze apparaten een impact gehad, zowel positief als negatief. Uit recent onderzoek van ExpressVPN wordt aangetoond dat helemaal verbannen niet de oplossing is, maar dat begeleiding bij het gebruik er van zeker noodzakelijk is.
In verschillende landen werd onderzoek gedaan naar de effecten van een algeheel schoolverbod op smartphones. De uitkomsten van die onderzoeken zijn echter niet eenduidig. Uit Engels en Spaans onderzoek bleek dat een algeheel verbod op smartphones een verbetering van de leerprestaties opleverde, vooral voor leerlingen die minder goed presteerden.
Resultaten uit Zweeds onderzoek laten daarentegen geen verschil in leerresultaten zien. Het Nationaal Regieorgaan Onderzoek (NRO) merkt echter op dat het hier ging om een verbod op gebruik, en niet om een verbod op bezit tijdens de lessen, wat het verschil zou kunnen verklaren.

Verboden vanaf 2024, tenzij…..

Vanaf begin dit jaar (2024) zijn mobieltjes in Nederland in het middelbaaronderwijs verboden en ook vanaf augustus dit jaar mogen leerlingen ze niet meer gebruiken in het basisonderwijs. Dit geldt niet alleen voor telefoons maar ook voor tablets of smartwatches met uitzondering voor leerlingen die afhankelijk zijn van een mobieltje voor bijvoorbeeld medische redenen of door een beperking.
Alleen als de mobieltjes of tablets noodzakelijk zijn voor de inhoud van de les mogen ze worden gebruikt, bijvoorbeeld in een les over digitale vaardigheden of het automatiseren van sommen. Het is aan de scholen zelf om hiervoor met leerkrachten, ouders en leerlingen de exacte regels af te spreken zodat iedereen in de school precies weet wat wel en niet mag.

Voor- en nadelen.

Mobiele apparaten zoals telefoons en tablets hebben voordelen en nadelen in de klas. Aan de ene kant kunnen ze heel goed worden ingezet voor educatieve doeleinden, en aan de andere kant bieden ze ook heel veel afleiding door social media en spelletjes.
Een aantal voor- en nadelen hebben we eens op een rijtje gezet.

Voordelen:

Toegang tot informatie:
Mobiele telefoons bieden studenten onmiddellijke toegang tot een schat aan informatie. Met het internet binnen handbereik kunnen ze snel en efficiënt informatie opzoeken, wat het leerproces kan verrijken.

Leerapps en hulpmiddelen:
De overvloed aan educatieve apps maakt het mogelijk om mobiele telefoons als krachtige leerhulpmiddelen te gebruiken. Van taalapps tot wetenschappelijke simulaties, deze apps kunnen het begrip van onderwerpen vergroten.

Digitale organisatie:
Agenda’s, notitie-apps en herinneringen op mobiele telefoons helpen leerlingen bij het organiseren van hun taken en deadlines. Dit bevordert een betere planning en zelfbeheersing. Veel scholen maken ook gebruik van online platforms zoals Magister zodat de school, leerlingen en ouders met elkaar in contact kunnen komen en elkaar van informatie voorzien.

Nadelen:

Afleiding:
Een van de grootste zorgen rond mobiele telefoons in de klas is  afleiding. Sociale media, games en berichtendiensten kunnen de aandacht van studenten afleiden van de les.

Ongepast gebruik:
Mobiele telefoons kunnen worden misbruikt voor plagiaat tijdens examens of voor ongepast gedrag, zoals het maken van foto’s zonder toestemming. Dit vereist constante monitoring en regelgeving.

Gezondheidsrisico’s:
Langdurig gebruik van mobiele telefoons kan gezondheidsproblemen veroorzaken, zoals nek- en rugklachten, vermoeide ogen en slaapstoornissen. Het is belangrijk om bewust te zijn van deze mogelijke risico’s.

Conclusie:

Het integreren van mobiele telefoons in het onderwijs biedt zowel kansen als uitdagingen. Om de voordelen te maximaliseren en de nadelen te minimaliseren, is een gebalanceerde aanpak nodig. Dit kan worden bereikt door duidelijke regels en richtlijnen voor het gebruik van mobiele telefoons in de klas, evenals door het aanbieden van trainingen aan docenten over effectieve integratie van technologie in het leerproces.

In plaats van mobiele telefoons als een belemmering te zien, kunnen scholen ze beschouwen als krachtige educatieve tools die de leerervaring kunnen verbeteren. Door het creëren van een positieve digitale cultuur in de klas kunnen we de voordelen van mobiele telefoons benutten en tegelijkertijd de mogelijke negatieve impact minimaliseren. Het is een kwestie van het vinden van de juiste balans tussen technologie en traditioneel onderwijs, met het uiteindelijke doel om het leerproces te verrijken en studenten voor te bereiden op de digitale wereld van morgen.


Delen op social media of per email :