zondag, juni 23, 2024
AlgemeenAlgemeen NieuwsbegripNieuwsbegrip

Nieuwsbegrip – getallen in de tekst


Bij Nieuwsbegrip staan er deze week heel veel getallen in de tekst. Bij Nieuwsbegrip – getallen in de tekst gaan we deze week beschrijven wat de getallen in de tekst betekenen/inhouden.
Voor de les heb ik een blad gemaakt met getallen uit de tekst in kolommen. Achter dit getal kunnen ze dan opschrijven wat het getal betekent/inhoudt (zie foto’s).

nieuwsbegrip - getallen in de tekst

Start van de les

Deze week heb ik de kinderen eerst zelfstandig de les laten lezen. Daarbij pakken ze altijd zelf al hun markeerstift om belangrijke stukken uit de tekst te markeren. Bij kinderen die dit nog lastig vinden, biedt ik dan altijd wat extra ondersteuning.
Na het lezen van de tekst hebben we naar het jeugdjournaal bij Nieuwsbegrip gekeken en er nog even over gepraat.

De getallen

Vervolgens heb ik het werkblad uitgedeeld en uitgelegd wat de bedoeling was. Hierbij hebben we één getal samen gedaan zodat iedereen weet wat de bedoeling is. In dit geval het getal 22. Kinderen schrijven er dan achter: Femke Bol is 22 jaar oud.
De kinderen gaan er dan in tweetallen mee aan de slag. En wat een mooie samenwerking zie je hier weer ontstaan.
De kinderen moeten echt begrijpend gaan lezen en praten er met elkaar over. Dan moeten ze gaan bedenken hoe ze dit op gaan schrijven op het werkblad. Op deze manier gaan de kinderen echt begrijpen wat er in de tekst staat. Ze moeten het echt opzoeken in de tekst, en weer verwoorden in schrift.

nieuwsbegrip - getallen in de tekst

Afsluiting

Tot slot ga ik met de kinderen enkele getallen bespreken die ze lastig vonden. Er is helaas niet genoeg tijd om dit met alle getallen te doen, maar niet alle kinderen hebben ook alle getallen gehad. Dit is niet erg, als ze maar goed bezig zijn geweest.

Het Werkblad:

Nieuwsbegrip Getallen in de klas – Werkblad
Nieuwsbegrip Getallen in de klas – Werkblad
Delen op social media of per email :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons :

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter Volg ons op Pinterest