Geluidsvierkant.

De extra oefening geluidsvierkant is een samenwerking tussen twee leerlingen en geluid.

Geluid is belangrijk voor iedereen. En onderscheid maken tussen verschillende geluiden is een leerproces van luisteren en geluid maken.
Deze oefening haakt in op die gedachte.
Laat leerlingen nadenken over geluidjes, hoe maak je ze, maar hoe geef je ze ook weer als je ze moet opschrijven of tekenen?
Laat ze experimenteren met het maken van die geluidjes. Kunnen ze er muziek van maken?

Notatie

Met dit geluidsvierkant kun je ook een opstap maken naar het noteren van muziek. Hoe wordt muziek genoteerd? Dit gebeurt ook in vakken (de maten) en met verschillende muzieknoten. Zo kunnen kinderen hier op hun eigen manier een invulling aan geven.

Je kunt met het geluidsvierkant na een poosje ook met muziekinstrumentjes gaan werken. Hoe noteer je de geluiden bij deze instrumenten in het vierkant? Erg leuk is om het de kinderen dan ook aan de klas te laten horen. Het onderstaande setje muziekinstrumenten is hier heel geschikt voor:

Ook dit bestand is weer gratis te downloaden op vanjufmarjan.
Afdrukken, lamineren en in de keuzekast bij muziekknap of extra werk kast.
Elk jaar weer in te zetten en gratis.

Geluidsvierkant

Het bestand:

01 – Geluidsvierkant.

 

 

 

.


 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: