donderdag, maart 28, 2024
Algemeen

Praten over het thuis zijn tijdens de Coronatijd met het kinderkwaliteitenspel.


Afgelopen week gingen we weer naar school. Nog niet zoals we het gewend zijn, maar het begin is er. Maandag had ik weer dertien kinderen in de klas die allemaal eigenlijk stonden te trappelen om van alles te vertellen. Tja, we hadden elkaar ook zo lang niet gezien. Nu staat onze school in een gebied waar het Coronavirus (nog?) niet echt heeft toegeslagen, dus de gesprekken namen een heel andere wending dan ik had gedacht.
Zo waren er heel veel jonge poesjes geboren, hadden broertjes en/of zusjes ongelukjes gehad tijdens het buitenspelen en ga zo maar door. Hoe het was om thuis te werken? Ach wel leuk hoor. Je kunt je eigen tijd in delen, aan het werk als je er zin in had en heel veel spelen. Op dinsdag toen de tweede helft van de groep kwam hetzelfde verhaal. Vandaar dat ik op donderdag en vrijdag, toen ik de kinderen weer zag het kinderkwaliteitenspel uit de kast heb gehaald.

kinderkwaliteitenspelHet kinderkwaliteitenspel

Het kinderkwaliteitenspel is bedoeld om leerlingen bewuster te maken van hun eigen kwaliteiten en op die manier bij te dragen aan een positief zelfbeeld. Het spel bestaat uit 69 kaartjes met op elk kaartje een illustratie en een woord, bijvoorbeeld dromerig, slim, eerlijk enz. Een kaartje is telkens een uitgangspunt voor een gesprek, waarbij concrete vragen gesteld worden.
Ik heb de kaartjes uitgelegd op een tafel en bij binnenkomst mochten de kinderen een kaartje kiezen. Het kaartje moest iets over henzelf zeggen als ze dachten aan de tijd die ze thuis haden moeten werken. Veel kinderen konden zo een kaartje pakken, andere moesten toch wel even nadenken. Uiteindelijk konden ze allemaal een kiezen.

Kringgesprek

Tijdens het kringgesprek, waarmee we de dag begonnen mochten de kinderen vertellen welk kaartje ze hadden gekozen en waarom ze het hadden gekozen. En toen kwamen de gesprekken op gang. Van het een kwam het ander, en zo waren sommige kinderen heel open over hoe ze de tijd hadden beleefd. Het was soms helemaal niet zo leuk. Niet naar buiten mogen, ruzietjes met broer of zus, niet naar opa en oma kunnen. Hele mooie gesprekken werden het.

kinderkwaliteitenspelWoordenschat

Tegelijkertijd hebben we ongemerkt ook nog aan de woordenschat gewerkt. Want er waren wel wat kaartjes bij waarvan sommige kinderen eigenlijk niet wisten wat het betekende. Wat is bijvoorbeeld optimistisch, kieskeurig en ambitieus? En als je dat dan weet, ja dan had je die ook wel willen kiezen….

 

Waarschijnlijk ligt bij jullie op school ook wel het Kinderkwaliteitenspel in de kast, of iets wat daarop lijkt? Zeker de moeite waard om het er eens bij te pakken.

 

 

Kantoor en schoolKantoor en school

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.