Merge Cube, een hologram in je hand.
De Merge Cube, hoe je digitale middelen kunt gebruiken in het onderwijs.
Van de Rekenwinkel kreeg ik een Merge Cube toegestuurd om te proberen.
In eerste instantie vroeg ik me af wat nu eigenlijk een Merge Cube is en wat AR/VR Holograms inhield.
De afkorting AR staat voor Augmented Reality, wat betekent “toevoegen” aan de realiteit. Je krijgt via een smartphone, tablet of speciale bril virtuele objecten te zien in je omgeving alsof ze er echt zijn.
Virtual Reality simuleert een omgeving via een computer om een gebruiker via diverse zintuigen onder te dompelen in een ervaring. De meeste VR-omgevingen zijn visueel en auditief, via speciale stereoscopische brillen en geluid.
Al snel kwam daarna de vraag, hoe kan ik dit tijdens de les gebruiken?
Onderzoekend met deze kubus zag ik al snel dat het deels heel mooi te gebruiken is in het onderwijs en deels ook gewoon een leuk speeltje is.
Maar wat is deze kubus, en hoe kun je hem gebruiken?
De Merge Cube.
Wanneer je deze kubus ontvangt zit hij in een mooi vorm gegeven doosje met uitdagende paarse kleuren en teksten.
Helaas is alles in het Engels en vier andere talen en niet in het Nederlands.
Dat is iets wat ik voor het basisonderwijs toch wel belangrijk vind. Dat handleidingen en lesmateriaal grotendeels toch gewoon in het Nederlands zijn.
Als tekst staat er bijvoorbeeld op dat het het eerste holografische object is dat in je hand past.
Als je nog nooit met die technieken in aanraking bent gekomen is het toch maar moeilijk voor te stellen wat AR/VR techniek is.
Natuurlijk lokken teksten als “Apps and Games!” kinderen altijd wel en de fraaie afbeeldingen van een smartphone helpen daar ook wel bij.
De kubus zelf is gemaakt van een soort hoogwaardige foam met op alle kanten een unieke print.
Op deze manier lijkt het wel alsof de kubus zo uit de toekomst komt.
Of toch ook wel iets ouds zoals de hiërogliefen van de Egyptenaren.
Voor kinderen lijkt me een eerste ontdekking met deze kubus wel spannend en uitdagend, want wat zou je er mee kunnen doen?
Een deel van de doos is tevens een opberg doosje voor de cube en een ander gedeelte kan gebruikt worden als standaard voor je telefoon of tablet.
Daar is handig over nagedacht en kom ik nog op terug.
De werking.
De kubus zelf is een tool om met een telefoon of tablet beelden op te roepen. 3D-beelden dan wel te verstaan.
Vandaar ook dat elke zijde van de kubus een unieke print heeft.
Op die manier herkent software de kubus en welke kant er naar de lens gericht is zodat het de juiste beelden kan tonen.
Voor heel wat doeleinden zijn er verschillende apps te downloaden voor de Apple en Android apparaten. Zelf heb ik het getest met een Android tablet.
Dat is niet het duurste model tablet, maar de apps werkten er prima op.
Dus gelukkig hoef je geen high-end tablet of smartphone te bezitten om de apps te draaien die er voor deze kubus te vinden zijn.
De software.
Bij het bekijken van de lijst software die voor de Cube beschikbaar is zag ik gelijk al een aantal apps die ik zeker wel eens wilde proberen.
Veel apps zijn gratis en voor andere moet je betalen. Geen schrikbarend hoge prijzen maar toch.
Software zoals hologlobe en galactic explorer zijn gratis en uitermate geschikt voor in de klas als je bezig bent met de aarde en ons sterrenstelsel.
Op die manier kun je de leerlingen met deze techniek op een heel andere manier laten kijken naar onze wereld en de planeten die om ons heen te vinden zijn.
Handig is dan dat een gedeelte van de verpakking gebruikt kan worden als standaard voor je telefoon of tablet.
Op die manier houd je je handen vrij voor het vasthouden en bewegen van de kubus en om de software te bedienen.
Wel jammer is dat alle software weer alleen maar in het Engels is. Prima voor groep acht die toch al wel moet oefenen met deze taal maar minder voor de jongere leerlingen onder ons.
Ook de app Mr. Body is erg leuk. Via de virtual reality techniek het menselijk lichaam ontdekken is geweldig.
En ik weet zeker dat de Merge Cube in samenwerking met een VR-bril nog beter tot zijn recht komt voor apps als deze Mr. Body.
En zo zijn er nog heel wat meer apps te vinden voor deze grappige kubus. En helaas kon ik niet een aantal betaalde apps uitproberen want daar zag ik er aardig wat tussen staan die mij ook interessant lijken voor in de klas.
Natuurlijk zijn er ook allerlei spelletjes te vinden voor de cube.
Een aantal daarvan waren leuk om te spelen, en zeker voor kinderen wel een uitdaging om alleen of samen met een klasgenootje eens te proberen.
Prachtig voor een verloren uurtje of om aan het eind van het schooljaar de leerlingen nog enthousiast te houden.
Conclusie.
De Merge Cube is een mooi innovatief product om virtual reality in de klas te krijgen.
Op deze manier breng je de digitale techniek en lesstof leuk samen om het voor leerlingen interessant te maken en te tonen wat er allemaal met AR/VR mogelijk is.
De kubus is op zich van goede kwaliteit en wordt in een degelijke verpakking geleverd die tevens ook nog eens als opbergdoosje en standaard te gebruiken is.
U kunt de Merge Cube bestellen bij DeRekenwinkel.nl.