Beelddenkers, ook jij hebt ze in je groep!

Hoezo een beelddenker in de groep zie ik je nu denken. Ook ik dacht zo, maar nu ik mij wat meer in de materie heb verdiept, kan ik er zo een paar noemen. Kinderen die op een andere manier informatie verwerken en denken in beelden en gebeurtenissen. Kinderen in de onderbouw vallen nog niet echt op omdat daar nog veel met beelden en verhalen wordt gewerkt, maar zodra ze in groep 3 komen komt het probleem. Vaak lukt het rekenen, lezen en/of spelling niet en kun je niet ontdenken waarom dit niet wil lukken.

Wat is beelddenken?

Beelddenkers denken niet in woorden en begrippen. Als ze bijvoorbeeld aan een woord denken, denken ze aan het beeld wat ze ervan hebben. Bijvoorbeeld fiets, ze denken dan aan hun eigen fiets, maar niet aan de letters van het woord. Hierdoor gaat het spellen vaak heel lastig. Ook bij rekenen wordt alles gevisualiseerd. Zolang het nog  te overzien is (bijvoorbeeld met rekenrek of kralenketting) lukt het nog, maar worden de getallen groter, dan gaat het problemen opleveren.

Omdat een beelddenker dus denkt in beelden kan het niet meerdere opdrachten achter elkaar verwerken, en is het dus snel afgeleid, omdat hij niet meer weet wat nu te doen. Bij de volgende opdracht: “Ga op je plaats zitten, pak je boek en je schrift en zoek bladzijde 20 op”, haakt een beelddenker al snel af, omdat het niet meer weet wat er moet gebeuren.

Beelddenkers hebben ook altijd alle tijd. Tijd heeft voor hen geen betekenis, en zegt hen ook niets. Beelddenkers krijgen daardoor weleens het stempel “lui” opgedrukt, maar dit is geen luiheid. Ze werken niet door omdat ze denken dat ze alle tijd hebben.

Herken je nu al enkele kinderen uit je groep?

Wat kun je doen als je denkt dat je een beelddenker in de klas hebt:

  • Bied zoveel mogelijk visueel dingen aan (tafelkaart, posters in de klas, woordkaarten etc.)
  • Geef houvast en structuur.
  • Geef één opdracht en niet meerdere tegelijk.
  • Laat het kind altijd naar je kijken als je instructie geeft. Als het niet naar jou kijkt ziet het je niet, en zal je dus ook niet horen.
  • Werk veel met kleuren bij instructies. Dit helpt een beelddenker enorm.
  • Creëer beweging in je les. (Zie ook mijn artikel over bewegen in de klas)
  • Probeer bij het aanleren van nieuwe leerstof meerdere verschillende leermanieren te gebruiken (zien, horen, voelen, bewegen, ritme).
  • Werk met pictogrammen.

Beelddenker is geen ziekte, en kan ook niet worden gediagnostiseerd. Er zijn wel manieren om een beelddenker te signaleren. Hiervoor zijn onderzoeken gedaan en is een spel ontwikkeld.

Je denkt nu misschien, beelddenken, het zal wel. Dat geeft niets, maar misschien herken je wel dingen, en daar kan je wel een klein beetje rekening mee houden.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: