Wiebelen en friemelen themakaarten. Gemakkelijk in te zetten in de klas!

Al eerder nam ik jullie mee in het boek Wiebelen en Friemelen in de klas. Een boek over zintuiglijke prikkelverwerking en de invloed daarvan op leren, over overprikkelde kinderen, maar ook over onderprikkelde kinderen. Naast dit boek verscheen ook Wiebelen en friemelen thuis, en zijn er inmiddels ook een setje hulpkaarten en een setje themakaarten uitgebracht die aansluiten bij deze boeken.

Themakaarten – verjaardag

Ik ontving van uitgeverij PICA een setje Wiebelen en friemelen themakaarten. In dit zetje zitten kaarten die je kunt gebruiken bij verjaardagen en in de kring. Bij het thema verjaardag horen 20 kaarten waarbij de jarige leerling zelf kiest hoe hij in de klas zijn verjaardag viert. Onder- en overprikkelde kinderen vinden dit prettig om dat ze dan niet tegen hun prikkelvoorkeur in hoeven te gaan en ze zelf in de hand hebben hoe het gaat verlopen. Je bepaald natuurlijk helemaal zelf hoeveel kaartjes je laat kiezen en op welke manier. Er zitten ook enkele lege kaartje bij die je zelf kunt invullen.

Themakaarten – In de kring

Voor het thema in de kring zitten er tien activerende strategiekaarten voor onderprikkelde leerlingen (rood), 10 kalmerende strategiekaarten voor overprikkelde kinderen (blauw) en 5 kaarten met algemene tips voor een rustige kring (groen) in het doosje.
In het boek Wiebelen en friemelen in de klas staat een heel mooi schema hoe je erachter kunt komen welke strategie bij welk kind goed te gebruiken is. Als een kind storend gedrag vertoond (in dit geval in de kring), doorloop je het schema en kom je er snel achter of een kind over- of onderprikkeld is en welke strategie je dan het beste kunt gebruiken.

Voor wie?

Deze kaartjes zijn heel goed te gebruiken in alle groepen. Ze zijn gemaakt van stevig materiaal, en wat ook heel mooi is, is dat op de achterkant van de kaartjes een illustratie staat van wat er op de voorkant van het kaartje beschreven staat. Dus ook heel goed te gebruiken bij de jongere kinderen die het nog niet kunnen lezen. Het plaatje geeft een heel goed beeld van wat de bedoeling is.

Met dank aan uitgeverij PICA voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar. Binnenkort bespreek ik hier het boek Rekengesprekken voeren, ook beschikbaar gesteld door de uitgeverij.

Graag verwijs ik nog naar de facebookgroep Basisonderwijs. Een groep voor iedereen die werkzaam is in het basisonderwijs of op enig andere manier betrokken is bij het onderwijs aan kinderen. Een groep waar ik ook mijn artikelen deel, waarin men vragen kan stellen aan elkaar, maar ook ideeën met elkaar kan delen. In het basisonderwijs zijn we er met en voor elkaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: