woensdag, oktober 16, 2024
Algemeen Nieuwsbegrip

Nieuwsbegrip – Noodweer en wateroverlast in Centraal-Europa


Deze week gaat de nieuwsbegriptekst over noodweer en wateroverlast in Centraal-Europa. Hierover hebben de kinderen vast wel iets gehoord of gezien. Wij kijken in de klas altijd het jeugdjournaal in de ochtend, en daar is het zeker aan de orde geweest.

Nieuw schooljaar

We zijn weer begonnen aan het nieuwe schooljaar, en dit jaar hebben wij ook een groep 4/5. We vroegen ons af hoe we dit gaan doen tijdens de lessen, en we gaan vanaf deze week de groepen 4 t/m 8 mixen. We hebben gekeken naar de resultaten van vorig schooljaar en ook naar het technisch leesniveau van de kinderen en zo drie groepen gemaakt. Kinderen die de AA-tekst lezen, kinderen die de A-tekst lezen en kinderen die de B-tekst lezen. Daarnaast is er nog een klein groepje wat met de C-tekst aan de slag gaat.

Start van de les.

In elke groep wordt gestart met het bekijken van de tekst, de titel, tussenkopjes en de foto’s met ondertitel. We praten over het onderwerp, noodweer en wateroverlast, en hebben het over wat kinderen er al van weten. Ook vind ik het leuk om bij dit soort onderwerpen even de kaart van het betreffende gebied erbij te halen (in dit geval dus de kaart van Europa). Zo hebben de kinderen enig idee waar het zich afspeelt.
Daarna ga je de tekst modellen. Dit zal bij de AA-tekst en A-tekst nog wat uitgebreider zijn dan bij de B-tekst, maar je doet het bij elke groep.

Vervolg van de les

Hoe je de les verder gaat ligt een beetje aan welke tekst er gelezen wordt. Het is altijd goed om de sleutelvragen te beantwoorden.  Bij deze tekst zijn ook  (toets)vragen (controleer je begrip) waar je de kinderen mee kunt laten oefenen.

Bij de AA-tekst van belang dat je samen met de kinderen aan de slag gaat met de vragen die Nieuwsbegrip bij deze tekst maakt. Omdat het voor deze kinderen nog best heel nieuw of heel lastig is. Hier leren deze kinderen van hoe jij dit met ze doet.

Bij de A- en de B-tekst wordt er met een schema gewerkt. Hier kun je de kinderen eventueel in tweetallen zelfstandig mee aan de slag laten gaan.
Bij de C-tekst wordt er een oorzaak -gevolg schema ingevuld.

Hoe je de les verder gaat ligt een beetje aan welke tekst er gelezen wordt. Het is altijd goed om de sleutelvragen te beantwoorden.  Bij deze tekst zijn ook  (toets)vragen (controleer je begrip) waar je de kinderen mee kunt laten oefenen.

Bij het schrijven van dit bericht was de A-tekst met handleiding en vragen helaas nog niet online gekomen. Ik hoop dat het een beetje dezelfde opzet heeft als de B-tekst, zodat we morgen goed met de les aan de slag kunnen.

Delen op social media of per email :

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons :

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter Volg ons op Pinterest