Is dyslexie het gevolg van slecht onderwijs?
Als je zoiets leest, gaan toch als onderwijsmens je haren overeind staan. Vorig jaar heb ik de cursus “Haal alles uit de DMT-oefenmap” gevolgd bij PRAVOO van orthopedagoog Luc Koning.
Hier heb ik veel geleerd over wat dyslexie nu precies is.
PRAVOO
Op www.pravoo.com heeft Luc Koning ook gereageerd op het artikel uit het AD van 9 februari 2017 waarin prof. Bosman wordt geciteerd dat dyslexie het gevolg is van slecht onderwijs. Er moet meer “gestampt” worden, met de kinderen zou niets aan de hand zijn.
Naar aanleiding van de vele reacties heeft Luc Koning hierop gereageerd. Luc Koning behandelt al bijna 40 jaar kinderen met dyslexie en hij stelt vast dat er soms sprake is van didactische verwaarlozing en dat er soms sprake is van een aangeboren stoornis.
Bij 4% van de Nederlanders is er sprake van dyslexie. Bij hen is iets misgegaan in de aanleg van de hersenen, waardoor de ontwikkeling van de linker hersenhelft langzamer gaat. Hierdoor is er verlaagde activiteit voor woordherkenning en woordanalyse. (Volgens de hersenstichting)
Als er ernstige, blijvende problemen zijn op het gebied leesvaardigheid is een leesprobleem dyslexie. Een leesprobleem hoeft dus geen dyslexie te zijn. Als een kind intensieve leesbegeleiding krijgt, tweemaal per week minimaal, en het scoort drie keer achter elkaar een E op de DMT-toets, dan is er reden om een onderzoek te starten om te kijken of het kind inderdaad dyslectisch is.
Dat dyslexie het gevolg zou zijn van slecht onderwijs is niet waar. Veel scholen bieden gerichte en verantwoorde begeleiding.
Er moet meer gestampt worden zegt Bosman, maar dagelijks intensief stampen kan ook tot weerstand leiden bij kinderen die moeite hebben met lezen en spellen. En bij spelling gaat het toch ook om het toepassen?
Luc Koning geeft Bosman wel gelijk in het punt dat er veel geoefend moet worden. Want 30% van de kinderen met dyslexie is natuurlijk wel erg veel. veel leeskilometers maken en veel oefenen met spelling, maar dat het te wijten zou zijn aan slecht onderwijs is absoluut niet wetenschappelijk onderbouwd.
Luc Koning: “Al met al zijn dit soort artikelen in dagbladen meer bedoeld om aandacht te vragen voor de wetenschapper dan de wetenschap.”