Nieuwsbegrip – tekenen bij de tekst
Deze week weer iets heel anders bij Nieuwsbegrip – Tekenen bij de tekst. Kinderen kunnen op veel manieren laten zien dat ze een tekst begrijpen. Door er over te vertellen, door vragen te maken, maar ook door te tekenen over/bij de tekst. Deze week gaan we de kinderen bij deze tekst laten tekenen.
Start van de les
Je begint deze tekst weer met het bekijken van de titel, de tussenkopjes en de foto(‘s). De tekst gaat over hooikoorts, dus iets wat best veel kinderen hebben of wel kennen van iemand. Er zal dus een gesprek op gang komen.
Vervolgens ga je de inleiding modellend voorlezen, met daarbij in gedachte welke opdracht de kinderen straks gaan doen. Zo kun je tijdens het modellend voorlezen benoemen wat je hierbij zou kunnen tekenen.
Tekenen bij de tekst
Nu geef je de kinderen een tekenblad (deze kun je voor de teksten AA, A en B hieronder downloaden). In het middelste vak kunnen de kinderen dan tekenen bij de inleiding. In de andere vakken maken de kinderen per kopje tekeningen. Dit kunnen allemaal losse tekeningen zijn, maar ook een tekening als geheel. Hierbij zullen heel veel kinderen heel creatief te werk gaan, anderen zullen het lastig vinden, maar ervaren zo wel dat je een tekst ook anders kunt benaderen. Omdat de kinderen moeten gaan tekenen, zullen ze de tekst ook goed gaan lezen en erover nadenken, want wat kun je dan zoal tekenen?
Je kunt kinderen best wel laten samenwerken bij deze opdracht, want als kinderen in gesprek gaan met elkaar is altijd heel waardevol. Deze les zal wat langere tijd in beslag nemen want het is echt wel belangrijk om de kinderen deze tijd te gunnen om er ook wat moois van te maken.
Afsluiting van de les
Je kunt de les afsluiten door alle tekeningen op te hangen en er een soort tentoonstelling van te maken. Ook dan gaan kinderen weer in gesprek over wat ze getekend hebben. Misschien zien ze iets wat ze ook hebben getekend of misschien wel heel iets anders.
Met deze les zul je merken dat door te tekenen over een tekst de kinderen ook kunnen laten zien dat ze een tekst begrijpen, en misschien gaan kinderen het wel uit zichzelf doen, omdat ze merken dat het voor hun heel goed werkt om tekeningen bij een tekst te maken.