Indeling van je klaslokaal.
Denk jij altijd goed na over hoe jij je klas indeelt? Meestal deel ik mijn klas in in tafelgroepen, en soms pas ik dat aan tijdens een schooljaar omdat het niet werkt voor mij of de kinderen. Ik laat kinderen hier ook vaak in meebeslissen. Soms willen ze graag in een groep, soms staan ze liever in rijen. Toch zegt het wel wat over je manier van lesgeven hoe jij graag je lokaal indeelt.
Wat je kunt bereiken met de indeling van je klaslokaal.
De indeling van je klaslokaal vertelt al heel wat over hoe je het aankomende jaar wilt gaan lesgeven.
Er zijn aardig wat mogelijkheden en deze hebben allemaal te maken met je manier van lesgeven.
Kies je voor rijen, losse tafels of een hoefijzervorm? Wat past bij jou en je manier van lesgeven
Een hoefijzer.
Een hoefijzervorming is een opstelling waarbij de tafeltjes een “U” vormen.
Dit kan betekenen dat je open staat voor veel discussie in je klas. Jij leidt in dit geval de discussies, omdat de focus in dit geval op jou gericht is.
Kinderen vinden het vaak wel leuk om een poosje in deze vorm te staan. Ik zet de klas ook vaak zo neer ten tijde van Sint en Kerst, maar dat is dan meer omdat dit wat gezelliger is in deze tijd.
Rijen.
Wanneer je de tafeltjes in rijen zet, ben je een leerkracht die klassikaal les geeft. Jij leidt als leerkracht de activiteiten en kinderen werken op dat moment niet samen.
Samenwerken kan natuurlijk op momenten dat er geen instructie wordt gegeven.
Soms is het voor een groep rustgevend om in rijen te zitten.
Tafeltjes apart.
Dit is een opstelling die ik eigenlijk alleen gebruik als we aan het toetsen zijn. Jij hebt als leerkracht de leiding en kinderen werken niet samen.
Heel soms heeft een groep die slecht tot niet aan het werk komt deze opstelling wel eens nodig, maar ik heb dit nog niet aan de hand gehad.
Tafelgroepen.
Dit is een opstelling die toch wel mijn favoriet is. De leerlingen kunnen zo veel samenwerken en overleggen. Zeker omdat ik op een Daltonschool werk is dit een opstelling die daar helemaal bij past.
Je geeft met deze opstelling ook een boodschap naar de kinderen. Werk samen om je taken te voltooien en je doelen te bereiken.
Flexibele zitplaatsen.
Bij flexibele zitplaatsen hebben kinderen de eigen keuze waar ze aan het werk gaan. Dit is natuurlijk op veel scholen moeilijk te realiseren, maar werkt wel erg fijn. Kinderen kunnen samenwerkplekken opzoeken, maar ook een plek waar ze even alleen kunnen werken als daar behoefte aan is.
Wij hebben op school een hele mooi middenruimte waar kinderen zelfstandig of alleen aan het werk kunnen buiten de klas, een zolder met zitzakken waar ook kinderen terecht kunnen en een extra lokaal voor samenwerkopdrachten die wat meer geluid produceren gedaan kunnen worden (bijvoorbeeld muziekopdrachten uit de keuzekast)
Je vertelt hen ook dat er elke dag keuzes in de klas zullen zijn die ze moeten maken.
En nu?
Ik weet wel hoe ik het ga doen, maar weet jij het nu ook? Ik ben wel benieuwd of er ook leerkrachten zijn die het nog anders aanpakken. Laat het me vooral weten.
Delen op social media of per email :
Ik had dit jaar een rij tafels tegen mijn achtermuur aan. Met het gezicht naar de muur. Ik geef veel instructie aan kleine groepjes of individueel aan mijn instructietafel. De werkplek tegen de muur was erg geliefd, je hebt maar twee kinderen naast je. Gaf veel rust en ruimte in de klas! Bij de klassikale instructie of klassen gesprek draaien ze bij.
Groetjes,
Maaike
Zo gaan wij het ook doen. Tafels tegen de muren. ‘Met de ruggen naar elkaar’. Waarschijnlijk ook nog jongen/meisje naast elkaar.