Hoe gaan jullie om met de blokles bij Nieuwsbegrip?

De blokles bij Nieuwsbegrip is een les die zich enkele jaren geleden prima leende om als  toetsmoment te gebruiken om te kijken of de leerlingen vooruitgang hadden geboekt bij het begrijpend lezen. Sinds een tijdje heeft de blokles een andere functie bij Nieuwsbegrip, en is hij eigenlijjk niet meer geschikt om als toetsles te gebruiken.

Blokles

In de blokles in zijn huidige vorm kijken de kinderen zelf terug en geven aan hoe zij een bepaalde strategie al beheersen en daarna komt elke strategie kort in de vraagstelling terug. Voor de kinderen wordt dat als volgt verwoord:

  • Je denkt na over hoe je een tekst leest
  • Je voorspelt waar de tekst over gaat
  • Je bedenkt vragen die je bij de tekst kunt stellen
  • Je beantwoordt vragen over onbekende woorden en moeilijk stukjes tekst
  • Je beantwoordt vragen over verwijswoorden
  • Je kiest samenvattende zinnen bij de tekst
  • Je kijkt terug op de les.

Omdat wij ook een manier zochten om de CITO vraagstelling te oefenen met kinderen hebben we besloten om de blokles niet meer te doen.

Begrijpend lezen oefenen

De vraagstelling van CITO wijkt op veel punten af van de vraagstelling van Nieuwsbegrip. Wij hebben daarom gekozen in plaats van de blokles de oefenboeken Begrijpend lezen van Junior Einstein te gebruiken.  In deze boeken staan leuke teksten met daarbij vragen die aansluiten bij de CITO vraagstelling.

Er zijn hiervan heel veel. Wij gebruiken de oefenboeken voor groep 4, voor groep 5/6 en groep 7/8. Omdat er in groep 5/6 en 7/8 twee delen zijn kunnen we één deel in groep 5 of 7 doen en het andere deel in groep  6 of 8. In groep 4 kun je een selectie maken.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie werken met de blokles bij Nieuwsbegrip.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: