In de keuzekast: Zelfknap

      Geen reacties op In de keuzekast: Zelfknap

In mijn blog over de keuzekast vertelde ik al dat we met de opdrachten werken met de verschillende meervoudige intelligenties. Omdat ik zoveel reacties hierop heb gehad wil ik in verschillende blogs nog even terugkomen op de intelligenties en welke opdrachten je hierbij kunt gebruiken in de keuzekast.

De bedoeling is dat kinderen met de opdrachten zelfstandig aan de slag kunnen. Aan het begin van een periode waarin de verschillende opdrachten in de keuzekast liggen worden de opdrachten kort uitgelegd.

Zelfknap (intrapersoonlijk)

Zelfknappe kinderen kennen hun eigen sterke en zwakke kanten goed. Ze stellen zich graag op de achtergrond op en houden van een stilteplek. Zelfknappe kinderen leven vaak in hun eigen wereld en houde nvan dagdromen. Ze nemen scherp waar wat er gebeurt en denken goed na over een antwoord. Een kind dat zelfknap is Schrijft geregeld in een dagboek en heeft gevoel voor reflectie.

Wat kun je allemaal in de keuzekast doen voor de intelligentie zelfknap:

– Wat is je standpunt over…?
– Op welke manier lijk jij op …?
– Maak een lijst van je sterke punten en zwakheden…
– Schrijf je eigen droom CV …
– Beschrijf je persoonlijke ervaringen/gevoel bij …
– Wat zijn je persoonlijke doelen voor/met betrekking tot … ?
– Leg uit waarom jij gelooft dat …?
– Als jij … zou zijn, hoe zou je … (probleem) dan oplossen?
– Geef een samenvatting van je eigen ervaringen m.b.t. … (bijv. het wisselen van de seizoenen, het schrijven van een boek …).
– Teken een tijdbalk van je eigen dag/jaar/levensloop.
– Oefen in gedachten een bepaalde vaardigheid, voer het daarna uit.
– Bedenk een plan om doelen om te zetten in plannen van aanpak.
– Als je … zou ontmoeten, welke vijf vragen zou je hem/haar dan zeker willen stellen?

Voor de kinderen die iets meer kunnen

– Onderzoek alle factoren die jou zouden kunnen beïnvloeden bij …
– Analyseer de denkstappen die je gebruikt bij … (verschillende situaties/problemen).
– Evalueer het succes van je persoonlijke doelen …
– Welke periode van je leven was het meest … (uitdagend,plezierig, opwindend…)?Leg uit waarom.
– Rangschik je persoonlijke eigenschappen van sterkste naar zwakste.
– Ontwikkel een persoonlijk actieplan om te …
– Hoe zou jij het ingewikkelde probleem van … willen oplossen?
-Hoe kun je … verbeteren bij jezelf?
– Werk je eigen … (carrièreplan, schoolloopbaan etc.) uit voor de komende jaren.

Op mijn pagina keuzekastopdrachten kun je de opdrachten vinden die ik gemaakt heb bij de verschillende intelligenties. Deze pagina wordt wekelijks bijgehouden, dus daar zullen steeds meer opdrachten bij komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *