Rekenvierkantjes 1
Daar is hij dan: de eerste rekenvierkant. Al tijden stond deze op de “te maken”-lijst, maar door het succes van onze tekstlogica’s en tekstspeurderijen bleef deze maar op de plank liggen. En dat is jammer, want deze vorm van sommen maken lijkt ons toch wel heel erg leuk.
We vonden deze rekenpuzzels toen we, zoals we wel vaker doen, aan het struinen waren op het wereldwijde web. Soms vinden we dan wel eens een geweldig idee, maar kun je het helaas niet direct gebruiken in de klas omdat het in het Engels is, of in het Pools of Portugees. Dan wordt het dus eerst kijken of er copyright op zit en als dat niet het geval is, dan gaan we nadenken hoe we het in het jasje van vanjufmarjan kunnen gieten.
Et voilà: de rekenvierkantjes.
Wat wordt er gevraagd?
Er wordt een voorbeeld puzzel getoond bovenaan de opgave.
Elke puzzel bevat de getallen 1 tot en met 9. Wat moeten je leerlingen doen?
Onder elke kolom en naast elke rij staat een getal. De drie getallen in de kolom en rij zijn samen opgeteld dit getal.
Ze moeten de missende getallen in de rekenpuzzel invullen zodat de som het eindgetal is.
Er is wel één regel. Getallen staan nooit dubbel in één som maar kunnen wel twee keer of meer voorkomen in één puzzel.
Veel rekenplezier.
Het bestand:
