maandag, juli 22, 2024

01a – Beginnen met programmeren in Minecraft – De eerste opzet.


Beginnen met programmeren in Minecraft Education is wel het allerleukste van de Education editie ten opzichte van het normale Minecraft.
Waar je in het normale spel uitzonderlijk leuk kan bouwen of samen een survivalgame kunt spelen is het programmeren echt alleen maar in de Education versie te gebruiken.

Maar hoe zet je nu zo’n les op? Wat moet je wel doen? En wat moet je niet doen?
Middels deze pagina’s gaan we uitleggen hoe, wat en waarom. Met duidelijke afbeeldingen en uitleg daarbij.

Zijn er nog vragen? Of is iets niet helemaal duidelijk? Stel de vraag in de reactie op deze pagina’s en dan geven we antwoord en passen gelijk deze uitlegpagina’s weer aan met die informatie.

De eerste opzet.

Zoals we op onze introductiepagina’s over Minecraft Education al hebben uitgelegd is het raadzaam om dit spel te spelen op computers (Desktop of Laptop) met een muis.
Onze uitleg gaat er van uit dat dit wordt gebruikt in plaats van een tablet. Hoewel het spel is ontwikkeld voor beide versies vinden wij de Pc versie veel makkelijker.
Het is met tablets ook wel te doen, en sommige leerlingen zullen het touchscreen gedeelte veel handiger vinden dan het gebruik van een muis, maar wij maken gebruik van de Pc-versies.

Bovendien is deze eerste programmeersessie klassikaal te doen, mits er natuurlijk wel genoeg apparatuur voor is, anders zul je het in groepjes moeten doen.
Houd er rekening mee dat elke leerlinge gebruik maakt van dezelfde Desktop of Laptop als ze een volgende keer weer inloggen om verder te gaan aangezien hun werk lokaal op het apparaat wordt opgeslagen.

Het spel opstarten

programmeren minecraft

Als eerste laat je je leerlingen het spel opstarten in inloggen met hun account en klikken ze op “SPELEN“.

programmeren minecraft

Vervolgens klikken ze op “LESBIBLIOTHEEK

programmeren minecraft

Daarna klikken ze op “ONDERWERPKITS



En selecteren ze “COMPUTERWETENSCHAPPEN”

Selecteer “BLOKCODERING


De volgende stap vinden we een beetje raar vertaald aangezien je nu moet kiezen voor peuterklas, kleuterklas of secundair.
De benaming voor deze keuzes vinden we niet echt gepast aangezien de peuterklas sectie al niet eens geschikt is voor die leeftijdsgroep als ze de Engelse taal niet machtig zijn.
Want hoewel dit menusysteem allemaal in het Nederlands is zijn de tutorials dat zeker niet.

Desalniettemin kiezen we voor de sectie “PEUTERKLAS

Hier vind je allemaal kant en klare lessen die gaan over informatica, programmeren en AI (artificiële intelligentie).

Wij gaan beginnen met het programmeren door middel van de tutorial “COMPUTING: UNIT 1


Als laatste klikken je leerlingen op “WERELD MAKEN” om het spel op te starten.




Volg ons :

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter Volg ons op Pinterest