maandag, juli 22, 2024

01b – Beginnen met programmeren in Minecraft – Maak kennis met de Agent


Zodra je leerlingen het spel hebben opgestart zullen ze allemaal in de Teleport Hub staan.
Dit is een soort middenruimte vanwaar alle lessen zullen starten.
Midden in de ruimte staat een Teleport Manager.

Minecraft agent

Hier moeten ze naartoe lopen en met de linkermuisknop kunnen ze een uitleg scherm openen.

Minecraft agent

Zoals we al hebben uitgelegd is dit allemaal in het Engels. Dus je leerlingen zullen deze taal wel een beetje machtig moeten zijn om deze tutorials te volgen. Een beetje, want met behulp van de uitleg van jou als leerkracht kunnen ze een heel eind komen.

Vervolgens draaien je leerlingen naar de kant van de ruimte waar de rode loper is uitgelegd.

Deze rode wand is een soort “portal” naar een ander gebied waar de eerste tutorial van start gaat.

Door de portal kom je in het volgende gebied aan waar je het gebouw in moet lopen.



Hier staat de eerste NPC en een informatiebord. Dit bord moeten je leerlingen eerst lezen waarna ze met de rechtermuisknop met de NPC moeten praten.
Daarmee open je het hek om verder te kunnen gaan.

Daarna lopen ze door tot het tweede rode vlak op de vloer waar ze een informatiebord kunnen lezen. Door nu op “C” te drukken openen ze het programmeer gedeelte van het spel en verschijnt hun Agent. Dit is de robot waarmee ze gaan programmeren.

In het programmeer gedeelte staat bovenaan, in het Engels wat ze moeten doen.

Het is namelijk de bedoeling dat ze de Agent de opdracht gaan geven om iets te zeggen. Dit gebeurd door een blokcode te maken die er als volgt uit ziet.

Als je leerlingen deze blokcode hebben gemaakt is er rechts onderin een groene PLAY knop waarmee ze de code als het ware in de robot programmeren.

Door nu de chat functie van Minecraft te openen kunnen ze “hello” tegen de Agent zeggen waarna deze antwoord met “Hi, i am your Agent!”
Daarmee hebben je leerlingen dan voor het eerst geprogrammeerd in Minecraft.

programmeren minecraft

Nu lopen je leerlingen door naar het volgende rode vlak en informatiebord. Ze zullen zien dat hun Agent blijft staan en ze niet volgt.
Dit klopt ook. Hier moeten ze namelijk de volgende chat opdracht geven “Come_here” met de blokcode agent teleport to player.
Als ze nadat ze op play hebben gedrukt de chat openen en “Come_here” zeggen zal de Agent direct naar de speler toe komen.



De code moet er dan ook zo uitzien.

Denk er aan dat chatopdrachten hoofdletter gevoelig zijn. Als een leerling in de blokcode “Come_here” invoert en vervolgens in de chat “come_here” intypt dan zal de AGENT niet komen.
Bovendien is het raadzaam om geen spaties te gebruiken in de chat opdrachten. Gebruik daarvoor beter de _ toets.
Ook als ze vergeten om de PLAY knop in het programmeervenster vergeten aan te klikken zal de Agent de opdracht niet uitvoeren.
Moedig je leerlingen ook aan om Engelse tekstopdrachten te geven zoals wordt voorgesteld en niet Nederlandse zoals bijvoorbeeld “Kom hier”.
Op die manier dwing je ze gelijk om de Engelse taal te gebruiken in de praktijk.

Vervolgens lopen je leerlingen naar de laatste opdracht van deze 1e sectie.
De Agent kunnen ze nu naar zich toe roepen met hun chat opdracht.
Hier is het de bedoeling dat ze een opdracht maken met “Turn”. Zodat ze hun Agent kunnen draaien naar een bepaalde richting.

De code moet dan zo worden.
Zoals je ziet zit er in het agent turn blokje een vakje met left. Deze kun je aanpassen naar rechts zodat je Agent naar rechts draait.

Dit was dan het eerste gedeelte van deze tutorial. Je kunt er nu voor kiezen om je leerlingen eerst nog wat te oefenen met deze codeblokken. Laat ze bijvoorbeeld de Agent eerst naar links, daarna naar rechts en vervolgens hello te zeggen in 1 blokcode. Maar wil je deze les binnen de 60 minuten houden dan kun je beter door gaan.


Extra informatie

Je zult gezien hebben dat je als speler twee items in je snelbalk hebt die je kunt gebruiken. Het eerste voorwerp is een fluitje. Hiermee kun je net zoals de “Come here” opdracht je Agent naar je toe roepen.
Het tweede voorwerp is een kompas die je later nog wel nodig bent.




Volg ons :

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter Volg ons op Pinterest