In de keuzekast: Natuurknap

      Geen reacties op In de keuzekast: Natuurknap

natuurknapIn mijn blog over de keuzekast vertelde ik al dat we met de opdrachten werken met de verschillende meervoudige intelligenties. Omdat ik zoveel reacties hierop heb gehad wil ik in verschillende blogs nog even terugkomen op de intelligenties en welke opdrachten je hierbij kunt gebruiken in de keuzekast.

De bedoeling is dat kinderen met de opdrachten zelfstandig aan de slag kunnen. Aan het begin van een periode waarin de verschillende opdrachten in de keuzekast liggen worden de opdrachten kort uitgelegd.

Natuurknap (naturalistisch)

Een natuurknap kind voelt zich aangetrokken door de natuur en is gefascineerd door alles wat groeit en bloeit. Het is geïnteresseerd in natuurverschijnselen (weer, sterren, planeten),herkent snel kenmerken van plant en dier, observeert en verklaart graag veranderingen in de natuur. Een kind dat natuurknap is  leert gemakkelijk door waarnemingen buiten, kan goed verzamelen en ordenen en gaat graag met dieren om.

Welke opdrachten kun je allemaal in de keuzekast stoppen voor natuurknap:

– Beschrijf nauwkeurig de eigenschappen van …
– Maak tekening van … en benoem alle afzonderlijke delen.
– Maak een woordenboek van begrippen die horen bij ….
– Identificeer 5 …
– Verzamel 10 … en geef daarbij de vindplaats aan.
– Beschrijf de verschillende groeistadia van ….
– Voorspel wat er zal gebeuren als …
– Werk de voedselketen van een … uit voor verschillende doelgroepen.
– Bespreek a.d.h.v. een uitzending van … jullie mening over …
– Onderscheid de verschillen tussen (bijv. haarkleur, ogen) in je klas, maak een fototentoonstelling.
– Onderzoek of … beter leeft in … dan in …
– Verander de leefomstandigheden van een … en maak een beschrijving van je observaties.
– Classificeer verschillende soorten (bijv. afval, energiebronnen) op schadelijkheid/onschadelijkheid.
– Voorspel wat er over 10 jaar anders is aan ….

Voor de kinderen die iets meer kunnen

– Vergelijk een … met een plant. Maak een vendiagram om verschillen en overeenkomsten weer te geven.
– Selecteer verschillende soorten … en leg uit hoe je ze zou willen ordenen en waarom?
– Bedenk een theorie waarin je verklaart waarom … zijn uitgestorven.
– Voorspel hoe we nu zouden leven als … er nog zouden zijn.
– Verzamel verschillende soorten van …
– Observeer de ontwikkeling van… (bijv. een ei, een pop…).
– Stel je voor dat je een reis gaat maken naar…, bereid de reis voor en bedenk onderzoeksvragen…

Op mijn pagina keuzekastopdrachten kun je de opdrachten vinden die ik gemaakt heb bij de verschillende intelligenties. Deze pagina wordt wekelijks bijgehouden, dus daar zullen steeds meer opdrachten bij komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *