
Begrijpend lezen
Begrijpend lezen is al jarenlang een belangrijk speerpunt in het basisonderwijs. Niet voor niets: wie begrijpt wat hij leest, leert beter. Of het nu gaat om een verhaaltje in groep 4 of een informatieve tekst in groep 8 — goed leesbegrip is onmisbaar voor schoolprestaties én voor het functioneren in de maatschappij.
Toch is begrijpend lezen vaak lastig. Leerlingen kunnen technisch lezen, maar begrijpen soms niet echt wat er staat. Daarom is het van groot belang om kinderen actief te leren denken tijdens het lezen. Door strategieën aan te bieden, teksten te bespreken en samen na te denken over inhoud, worden leerlingen bewuster, zelfstandiger en zelfverzekerder lezers.
In algemeen behandelen we alles wat maar met begrijpend lezen te maken heeft. Met uitgebreide informatie, onderzoeken en nog veel meer.
Bij werkvormen vind je allerlei tips en trucs over begrijpend lezen, met voorbeelden van hoe je met teksten kunt oefenen en uitgebreide pagina’s met zinvolle informatie.
Het nieuwsbegrip archief bewaart alle teksten en materialen die we jarenlang gemaakt hebben bij teksten en werkbladen van nieuwsbegrip.
|
|
|
|