Inzicht in leesvaardigheid: Hoe kleurenfilters lezen in de klas kunnen verbeteren
Het is essentieel dat leerlingen goed kunnen lezen om succesvol te zijn in het onderwijs. Als leerkracht wil je daarom snel en effectief inzicht krijgen in de leesvaardigheid van je leerlingen. De online leesvaardigheidstest van X-Lens biedt hiervoor een praktische oplossing.
Wat houdt de online leesvaardigheidstest in?
De test is ontworpen voor leerlingen vanaf groep 4 en kan eenvoudig op een laptop worden afgenomen. Tijdens de test lezen leerlingen teksten op een wit scherm en vervolgens op een scherm met een door hen gekozen kleurfilter. De test omvat verschillende onderdelen, zoals:
- Developmental Eye Movement (DEM): Meet de snelheid en nauwkeurigheid van oogbewegingen in zowel horizontale als verticale richting bij het lezen.
- Wilkins Rate of Reading Test (WWRT): Wordt gebruikt om het leesvermogen te beoordelen in termen van leessnelheid en aantal gemaakte fouten.
- Eén Minuut Test (EMT): Meet de technische leesvaardigheid in de zin van het ‘vlot kunnen ontsleutelen van gedrukte woorden’.
- AVI-leestoets: Bepaalt de bekwaamheid in technisch lezen.
Na het voltooien van de test ontvangen men een gedetailleerde rapportage per e-mail. De gehele test duurt ongeveer 20 tot 30 minuten per leerling.
De applicatie is getoetst door MIT R&D op haalbaarheid, maatschappelijke bijdrage en innovatie en op basis hiervan is er een subsidie verstrekt door het Ministerie van Economische zaken om de onlineapplicatie te realiseren.
Herkenbare leesklachten
Sommige leerlingen ervaren specifieke leesproblemen die hun leerproces belemmeren. Let op de volgende signalen:
- Moeite met vloeiend en snel lezen.
- Letters die lijken te ‘dansen’ of wazig worden.
- Frequent raden van woorden in plaats van ze correct te lezen.
- Concentratieproblemen tijdens het lezen.
- Het omdraaien van cijfers en/of letters.
- Moeite met het automatiseren van gelezen informatie.
- Hoofdpijn na korte periodes van lezen.
Als je deze leesklachten bij een of meerdere leerlingen herkent, kan de online leesvaardigheidstest inzicht geven in de oorzaken en mogelijke oplossingen.
De rol van kleurenfilters
Onderzoek heeft aangetoond dat het toepassen van kleurenfilters bij sommige leerlingen leesproblemen kan verminderen of zelfs verhelpen. Deze filters reduceren bepaalde lichtprikkels, waardoor de visuele informatieverwerking verbetert. Dit kan leiden tot efficiënter en prettiger lezen, wat het zelfvertrouwen en de algemene ontwikkeling van de leerling ten goede komt.
Implementatie in de klas
De online leesvaardigheidstest kan individueel of klassikaal worden afgenomen. Voor het testen van meerdere leerlingen is het mogelijk om een schoolprofiel aan te maken, zodat je als leerkracht eenvoudig de voortgang en resultaten kunt monitoren. Voor meer informatie of het aanmaken van een schoolprofiel kun je contact opnemen via info@xlens.nl.
Ervaringsverhaal: Sharon’s vooruitgang
Een inspirerend voorbeeld is dat van Sharon Janssens, een 10-jarig meisje dat na de zomervakantie startte in groep 6. Ondanks een jaar intensieve dyslexietraining bleef haar leesniveau steken op AVI-startniveau. Haar moeder, Sabrina, vertelt: “De X-Lens-bril kwam op het juiste moment. Ik weet niet hoe ik Sharon anders nog naar school had gekregen.” Na het gebruik van de X-Lens kleurenfilters verbeterde Sharon’s leesvaardigheid aanzienlijk, en kreeg ze weer plezier in het leren. Het volledige verhaal van Sharon is te lezen op de website van X-Lens.
Het integreren van deze online leesvaardigheidstest in het onderwijs kan een waardevolle aanvulling zijn om leerlingen met leesproblemen effectief te ondersteunen.