vanjufmarjan.nl

Blog over onderwijs, kinderboeken, lesmateriaal en lesideeën.

AdvertorialsSamenwerking

De kracht van de Kidskoots Kist

Als leerkracht ben ik altijd op zoek naar materialen die kinderen helpen om zichzelf beter te leren kennen en om open gesprekken te voeren. Onlangs heb ik gewerkt met de Kidskoots Kist, een coachmethodiek in spelvorm die kinderen uitnodigt om stil te staan bij hun zelfbeeld, gevoelens, gedachten en gedrag.

Kidskoots Kist

Wat mij meteen opviel, is dat dit materiaal zich niet goed leent voor gebruik in de hele klas. Het spel spelen met een grote groep is simpelweg te ingewikkeld en doet geen recht aan de diepgang die de kist biedt. Juist in een klein groepje, buiten de klas, komt de kracht van de kist naar voren. Daar voelen kinderen zich vrijer om persoonlijke ervaringen te delen en durven ze meer te vertellen over wat hen bezighoudt. Het is daarom een prachtig hulpmiddel voor kindercoaches en intern begeleiders, die in een veilige setting met kinderen werken aan bewustwording en groei.

Kidskoots Kist

Ik heb zelf met een klein groepje enkele cirkels gebruikt en een aantal kaartjes besproken. Het was bijzonder om te zien hoe snel er open gesprekken ontstonden. Kinderen herkenden zichzelf in de thema’s, luisterden naar elkaar en ontdekten nieuwe kanten van zichzelf en hun klasgenoten. De kist biedt structuur, maar geeft tegelijk ruimte om flexibel in te spelen op wat er op dat moment nodig is.
Dat betekent niet dat je de kist helemaal buiten de klas moet houden. De kaartjes die bij het spel horen zijn juist heel goed bruikbaar in de grote groep. Je kunt ze inzetten als reflectiekaartjes om samen de dag af te sluiten, of juist aan het begin van de dag om kinderen ergens extra op te laten letten.

Kidskoots Kist

Praktijkvoorbeeld uit mijn klas

Aan het einde van een drukke schooldag heb ik de kaartjes ingezet als reflectiemoment. Elk kind trok een kaartje en mocht kort vertellen hoe dat thema die dag bij hem of haar naar voren was gekomen. Een leerling die het kaartje ‘geduld’ trok, vertelde dat hij had geprobeerd rustig te blijven toen een opdracht niet meteen lukte. Een ander kind met het kaartje ‘behulpzaam’ gaf aan dat ze trots was dat ze een klasgenoot had geholpen bij het opruimen. Het was prachtig om te zien hoe kinderen niet alleen terugblikten op hun eigen gedrag, maar ook complimenten gaven aan elkaar. Zo werd de dag op een positieve manier afgesloten en kregen de kwaliteiten uit de kist een plek in het dagelijkse groepsproces.

Kidskoots Kist

De Kidskoots Kist bevat zeven cirkels met thema’s als zelfbeeld, omgeving, gebeurtenissen, gedachten, gevoelens, gedrag en gevolg. Het zijn onderwerpen die vaak lastig bespreekbaar zijn, maar door de speelse vorm voelen kinderen zich veilig om te delen. Voor mij is dit materiaal dan ook een waardevolle aanvulling: in kleine groepjes biedt het diepgang en veiligheid, en in de klas geven de kaartjes luchtige maar betekenisvolle momenten van reflectie.

Kidskoots Kist

 

Wil je meer weten of zelf aan de slag met deze coachmethodiek? De Kidskoots Kist is te vinden op de website van Kidskoots: .


advertrorial

Delen op social media of per email :