Snelle tips voor de (beginnende) leerkracht.

tips voor leerkrachtenSnelle tips voor de (beginnende) leerkracht.

We hebben allemaal wel eens een moeilijke klas gehad tijdens onze onderwijsloopbaan. Zo’n klas waar je geen grip op krijgt. Zeker als je net begint kan dat soms best lastig zijn. Mij is dat ook overkomen, maar ik moet eerlijk zeggen, van je fouten leer je. Als je iets lastig vindt is het ook helemaal geen schande om het aan een collega te vragen die al een tijdje meedraait in het vak. Zij hebben al deze moeilijkheden ook doorstaan en zullen je vast advies willen geven.
Zelf zit ik al meer dan twintig jaar in het onderwijs, en deel graag deze snelle tips voor als je het moeilijk hebt met de discipline in je groep.

Gebruik een normale, natuurlijke stem.

Geef je les met je normale stemgebruik? Ik had in het begin van mijn loopbaan als leerkracht veel last van mijn stem omdat ik dit niet deed. Ik probeerde altijd erbovenuit te komen. Dit werkt juist averechts. Gebruik je normale stem. Om leerlingen hun aandacht te krijgen werkt het niet om hard te gaan praten.

Wacht tot het stil is.

Als ik wil dat de kinderen naar mij luisteren, wacht ik gewoon tot het stil is. In het begin kan dit soms even duren en heb je geduld nodig, maar het werkt uiteindelijk wel. Kinderen gaan elkaar als snel corrigeren: “Stil nou, juf wil wat zeggen.”

Gebruik handsignalen of andere non-verbale communicatie.

De welbekende hand in de lucht werkt prima, al is het geen favoriet van mijzelf. Kinderen weten heel goed wat er bedoeld wordt met het gebaar. Zeker als je ook nog een vinger erbij op je lippen legt. Kinderen gaan het kopiëren en al snel is de boel stil.
Het is bij mij niet favoriet, omdat ik merkt dat als kinderen het niet zien ze er niet op reageren. De kinderen die wel reageerden gaan hierdoor ook weer praten.

Pak storend gedrag snel aan.

Als een kind tijdens de instructie storend gedrag vertoont, moet dit snel aangepakt worden. Wacht hier als het mogelijk is wel mee tot na de instructie, zodat je zoveel mogelijk lesonderbrekingen voorkomt.
Spreek het kind aan op het gedrag, maar beschuldig het niet ergens van. Vraag het bijvoorbeeld hoe je hem of haar kunt helpen om beter op te letten.
Als je toch tijdens de instructie moet ingrijpen, doe dit dan ook altijd positief. “Ik zie dat je een vraag hebt” in plaats van “Waarom praat je de hele tijd?

Zorg dat je goed voorbereide, aantrekkelijke lessen geeft.

Dit is natuurlijk het allerbelangrijkste. Als kinderen verveeld raken omdat je les niet aantrekkelijk is, of er is tijd over, dan gaan kinderen dingen doen die jij liever niet wilt. Je kunt misschien beter iets teveel plannen, dan te weinig. Als de kinderen goed bezig blijven hebben ze geen tijd om andere dingen te doen.

Dit zijn 5 tips waar ik heel veel aan heb gehad, en nog steeds in de praktijk breng. Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom! Ik zou het fijn vinden als je ze hieronder met mij en mijn volgers zou willen delen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *