Brochure Ruimte in Regels, werkdrukvermindering?

ministerie van onderwijsBrochure Ruimte in Regels, werkdrukvermindering?

Het ministerie van onderwijs heeft alle basisscholen in Nederland een brochure gestuurd: Ruimte in regels. Volgens het ministerie weten leerkrachten niet goed welke administratie verplicht moet worden bijgehouden.

Met de brochure Ruimte in regels moet dit duidelijk worden, zodat de werkdruk verminderd wordt, omdat op dit moment te veel wordt vastgelegd.

Ik heb deze brochure eens goed doorgelicht en zal de hoofdpunten hieronder op een rij zetten.

In de inleiding wordt aangegeven waarom de brochure is geschreven: Om duidelijkheid te geven over administratie en verantwoording en wat de onderwijswet- en regelgeving hierin nu eigenlijk precies van de leerkracht vraagt.

In het hoofdstuk over de wet en het toezicht staat het volgende citaat: “Als de school kan laten zien dat ze met de bijgehouden gegevens het onderwijs goed kan plannen, de resultaten kan volgen en het onderwijs evalueren, dan vinden wij het goed.”(Plaatsvervangend inspecteur-generaal Arnold Jonk, in CNV Schooljournaal, februari 2015)

Hier is denk ik waar de onduidelijkheid al begint, want hoe doe je dat dan?
De inspectie stelt drie hoofdvragen:
1. Krijgen de leerlingen goed les?
2. Leren de leerlingen genoeg?
3. Zijn de leerlingen veilig?

En wat wordt er dan volgens deze brochure verwacht door de inspectie.

1. Krijgen de leerlingen goed les?

De school biedt een breed en op de kerndoelen gebaseerd aanbod dat ook de referentieniveaus taal en rekenen omvat en aansluit bij het niveau van alle leerlingen. Betekent dit dat je verplicht een minimaal aantal uren per week aan een vak moet besteden? Nee, dit mag je zelf invullen hoe je dat doet.
Leerlingen hebben recht op 7520 uur onderwijstijd, daar moet een school zich aan houden. Hoe je dit indeelt, bepaalt de school zelf.
Hoe en wanneer de stof wordt aangeboden is ook aan de school.

2. Leren de leerlingen genoeg?

De school verzamelt vanaf binnenkomst met behulp van een leerling- en onderwijsvolgsysteem informatie over de kennis en vaardigheden van de leerlingen.
Je hoeft niet alle methodetoetsen af te nemen en vast te leggen, en je mag ook zelf bepalen hoe je het doet.
Groepsplannen zijn niet verplicht als je maar kunt laten zien dat je de vorderingen van de kinderen goed in beeld hebt.
Ook hoeft niet van ieder oudergesprek een verslag te worden gemaakt, en ook bepaal jezelf hoe vaak je met ouders gesprekken voert.
Kleutertoetsen zijn niet verplicht, als je de ontwikkeling maar volgt.

Veel dingen die we nu doen, hoeven dus helemaal niet volgens de inspectie. Hieronder noem ik een aantal dingen die ik dus doe, maar dus niet verplicht zijn:
Ik heb mijn lesvoorbereiding op papier.
Het lesrooster volgen.
Ik heb mijn dag/weekplanning op papier.
Verslag maken van elk oudergesprek. (Dit hoeft alleen als er belangrijke afspraken zijn gemaakt).

3. Zijn de leerlingen veilig?

Volgens deze brochure moet de school tenminste één keer per jaar monitoren hoe het gesteld is met de veiligheidsbeleving en welbevinden van de leerlingen.

Om kort te zijn, doen wij veel meer dan volgens de inspectie “moet”. Wel denk ik dat je er voor moet waken dat je wel bepaalde dingen moet blijven registreren om de ontwikkeling van kinderen te kunnen volgen. Deze brochure is mede uitgebracht om de leerkracht aan te duiden dat hij teveel vastlegt, en dat hiermee de werkdruk verminderd kan worden, maar ik heb daar toch mijn twijfels bij.
Zoals ik al zei, dit zijn (voor mij) de hoofdpunten uit deze brochure, het beste beeld krijg je als je hem zelf leest en eruit haalt wat voor jou belangrijk is.

Sint Cadeauwinkel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *