vrijdag, maart 29, 2024
Algemeen

Meer mannen voor de klas?


Meer mannen voor de klas? Dat is een vraag waar ik volmondig ja op kan beantwoorden, maar zoals Aleid Truijens het brengt in haar artikel in de Volkskrant van 22 februari “Waarom er ook een man voor de klas moet staan” vind ik toch een beetje ver gaan.

In haar inleiding geeft ze al aan dat er nauwelijks verschillen zijn in leerresultaten van jongen en meisjes op de basisschool. Toch vindt ze het rampzalig dat er zo weinig mannen voor de klas staan.

Jongens schoolhaters?

Jongens zouden na de basisschool schoolhaters geworden zijn, en vallen uit op de middelbare school, wat er toe leidt  steeds minder studerende jongens. Zo noemt ze school braaf, saai, iets voor nerds en voor meisjes.

De redenen die ze hiervoor noemt zijn voor mij echt niet te begrijpen. Is het zo dat het onderwijs zelf is gefeminiseerd, de inhoud, methoden en doelstellingen?
Het onderwijs vraagt vaardigheden als communiceren, plannen, empathie tonen, samenwerken en presenteren, iets waar jongens niet zo goed in zijn.

Ik kan het hier echt niet mee eens zijn. Ten eerste is dit toch wat de maatschappij tegenwoordig vraagt, en ten tweede wie zegt dat jongens hier niet zo goed in zijn?

Er zouden naar cijfers en feiten moeten worden gevraagd, dit past de jongens beter. Geloof me, die harde cijfers en feiten worden wel gevraagd. Hebben we niet net de CITO achter de rug? En meestal willen de meisjes graag weten wat ze gescoord hebben, en hoor je de jongens er niet over.

Persoonlijkheid

Jongens zouden op de basisschool jarenlang te horen krijgen dat hun persoonlijkheid niet deugt. Uit eigen ervaring zeg ik ook regelmatig tegen de meisjes dat ze stil moeten zitten, hun troep op moeten ruimen en netjes moeten schrijven.

Gelukkig beschuldigt ze niet elke vrouwelijk leerkracht aan het murw maken van de jongen. Toch vindt ze het beter dat jongens les krijgen van iemand die weet wat het is om een jongen te zijn.

Meer mannen voor de klas, maar wat verandert dat aan het onderwijs? Niets toch. We blijven nog steeds vragen naar vaardigheden als communiceren, plannen empathie tonen, samenwerken en presenteren.
Goed ik ben het met haar eens dat er meer mannen voor de klas zouden moeten. De argumenten die zij hiervoor heeft vind ik absoluut niet terecht!

Hier de link naar het artikel van Aleid Truijens.

 


4 thoughts on “Meer mannen voor de klas?

  • Deze reactie is nou precies wat het stuk in de Volkskrant probeert duidelijk te maken… Wat maakt het nou uit voor de gevraagde competenties want die blijven nodig volgens deze Juf. Nee dus. Juf Marjan mist het punt.

    Juffen gonna Juf

    Meester Paul

    Beantwoorden
  • Er zijn veel argumenten te geven waardoor je kunt vinden dat er meer meesters voor de klas moeten komen. Voor ieder kunnen dat andere argumenten zijn, maar dat er meer moeten komen is bijna iedereen met elkaar eens. Wat zijn jouw redenen om meer meesters te willen, juf? Dat benoemen helpt meer dan een ander af te vallen die wel hetzelfde doel nastreeft!

    Meester Mark

    Beantwoorden
    • Meester Mark,

      Het is zeker niet mijn bedoeling om iemand af te vallen, ik heb alleen maar aangegeven dat ik het niet met haar eens ben. Dit is naar mijn mening niet afvallen. Ik denk dat er meer mannen voor de klas goed zou zijn om dat de school een afspiegeling zou moeten van de maatschappij. Op scholen waar alleen maar vrouwelijke leerkrachten zijn of waar slechtst een enkele mannelijk leerkracht rondloopt is dit niet het geval. Ook hebben kinderen verschillende rolmodellen nodig, ik denk dat dit beter is voor hun ontwikkeling.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.