donderdag, maart 28, 2024
Vakliteratuur

Lezen.. denken.. begrijpen….. – Handboek Begrijpend lezen in het basisonderwijs


Begrijpend lezen is iets wat mij erg bezig houdt in mijn onderwijs. Ik schrijf hier ook regelmatig over in mijn blogs m.b.t. Nieuwsbegrip. Nu heb ik het handboek begrijpend lezen in het basisonderwijs “gelezen”, en deze wil ik toch graag bespreken.

Ik zet gelezen tussen aanhalingstekens, omdat het niet een boek is wat je gaat lezen, maar een soort naslagwerk.

Door te lezen ontmoet je de wereld. We lezen teksten om informatie te verwerken, om te leren, te ontspannen en te genieten. Het doel van dit boek is dat het wil bijdragen aan de ontwikkeling in het denken over begrijpend lezen, en ten tweede om een bijdrage te leveren van de praktijk van het begrijpend lezen in de basisschool.

Het boek is bestemd voor leerkrachten, intern begeleiders, taalcoördinatoren, leescoördinatoren en schoolleiders.

Lezen.. denken.. begrijpen….. – Handboek Begrijpend lezen in het basisonderwijs

Het eerste hoofdstuk is theorie. Op basis van wetenschappelijk onderzoek wordt de visie van de schrijvers op het onderwijs in begrijpend lezen gegeven.

In hoofdstuk 2 komen de doelen, de doorgaande lijn  en de tijd die aan begrijpend lezen wordt besteed aan de orde. Ook lezen met begrip in andere vakken ontbreekt niet.

In het derde hoofdstuk is het de beurt aan de strategieën. In mijn artikel Begrijpend lezen leer je niet door het aanleren van strategieën heb je misschien al eens gelezen dat hier de meningen over verdeeld zijn. Ik vind dit een heel mooi hoofdstuk, omdat hier niet van de standaard strategieën is uitgegaan, maar het heel breed genomen wordt. Je kunt hierdoor door met elkaar in gesprek te gaan een leerlijn ontwikkelen waar iedereen mee kan werken.

Hoofdstuk 4  gaat over het aanleren en toepassen van de strategieën, met als uitgangspunt het DI-model (directe instructie). Hier worden hele duidelijke voorbeelden van lessen gegeven. Ook veel handvatten voor de uitvoering van het instructiemodel.

Teksten staan centraal in hoofdstuk 5. Een goede tekstkeuze is belangrijk, de uiterlijke kenmerken van een tekst (hiermee kan het begrip van de tekst worden ondersteund.)

Hoe je als school de ontwikkeling van het begrijpend lezen kan volgen wordt in hoofdstuk 6 beschreven. Je vindt aanwijzingen voor de keuze van evaluatie-instrumenten en toetsen. Ook is er een toetskalender opgenomen.

Al met al vind ik dit boek een fijn boek om in de klas te hebben. Ik kijk er regelmatig in. Hoe was het ook alweer. Hoe zal ik dit eens aanpassen. Ook vind ik het fijn dat ik achterin het boek in de bijlagen van alles op kan zoeken. Van toetskalender tot Nieuwsbegrip.

Dit boek is zeker een aanrader om op school te hebben.

Kijk ook eens op mijn pagina: Nieuwsbegrip: Hoe ik de lessen anders geef.


One thought on “Lezen.. denken.. begrijpen….. – Handboek Begrijpend lezen in het basisonderwijs

  • Een fijn boek inderdaad. Daarna is nog Grip op Leesbegrip verschenen. Een heel praktisch boek waarin de theorie van Lezen, denken, begrijpen verwerkt is. Ik heb het samen met het team helemaal verwerkt in teambijeenkomsten. Een echte aanrader!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.