5 tips om de aandacht van kinderen vast te houden

concentratieAandacht van kinderen vasthouden. Ik merk in mijn groep dat kinderen regelmatig snel zijn afgeleid, of niet lang geconcentreerd ergens mee bezig kunnen zijn. Ik las op een engelse site hierover een artikel waar ik veel van heb geleerd. Ik probeer dit in dit blog kort samen te vatten, met 5 tips hoe de aandacht van kinderen vast te houden.

Het is algemeen bekend dat de concentratieboog van kinderen erg kort is. Vijf jaar oude kinderen kunnen zich 10 tot 15 minuten concentreren terwijl dit bij 11-jarigen maximaal 25 minuten is.
Kinderen zijn tegenwoordig gewend aan een snel veranderende en stimulerende omgeving. Probeer maar eens een tv-programma voor kinderen te bekijken, dan begrijp je waar kinderen dagelijks mee worden geconfronteerd.
Als leerkracht kan het dan best ingewikkeld zijn om de aandacht van leerlingen vast te houden en ze te blijven boeien

Zorg dat de activiteit past bij de van de kinderen en niet te moeilijk of te gemakkelijk is.

Als je activiteiten niet passen bij de interesses van je kinderen, zullen ze snel afgeleid zijn. Kinderen zullen ook snel opgeven als iets te moeilijk is, maar als iets te gemakkelijk is, zullen ze snel verveeld raken.
Door duidelijk uitlegt wat de bedoeling is en ze verteld wat je van ze verwacht, zullen kinderen gemotiveerd zijn om te leren en houdt ze bij de les (Als je met tien sommen kunt checken of ze iets begrepen hebben, laat ze dan niet 30 sommen maken. Dit motiveert niet).

Laat kinderen kiezen hoe ze willen leren.

Er zijn verschillende manieren om te leren. Sommige kinderen leren beter visueel, terwijl andere kinderen liever luisteren waar andere kinderen weer praktisch beter de leerstof tot zich nemen. Probeer dus kinderen te laten kiezen hoe ze iets willen leren.
Bij mij in de groep moeten de tafels worden geleerd. Sommige kinderen leren deze door ze op te schrijven in hun kladschrift, terwijl andere graag naar de liedjes luisteren waarmee de tafels geleerd kunnen worden. Maar met blokjes leggen kun je ook heel goed de tafels leren.

Onderbreek het werk regelmatig voor een korte stimulerende activiteit.

Het klinkt misschien vreemd, maar onderbreek de les eens om met de kinderen een Energizer te doen. Even in beweging komen, even ontspannen. (even rennen op je plaats, op en neer springen of zing een liedje )
In het begin zal het even duren voor de kinderen weer aan de slag gaan, maar als je het vaker doet, wordt het een gewoonte en zullen de overgangen steeds sneller verlopen. Door de activiteit worden de hersens weer gestimuleerd en gaan de kinderen weer gefocust aan de slag.

Zorg ervoor dat kinderen tijdens het werk even in beweging moeten komen.

Door mogelijkheden in te bouwen dat kinderen tijdens het werken even in beweging moeten komen.  Zorg dat ze tijdens het werk iets moeten gaan halen of laat ze als ze iets afhebben dit gelijk inleveren. Omdat wij werken met tablets laat ik ze ook wel eens hun werk aftekenen op een lijst die voor in de klas hangt. Zo kun je als leerkracht goed bijhouden wie wat gemaakt heeft, en de kinderen zijn weer even in beweging. Ook dit wordt na een tijdje gewoon en zullen de kinderen elkaar hierdoor niet storen.

Beloning doet het ook goed.

Een beloningssteem werkt ook goed bij kinderen. In mijn groep is dat de keuzekast. Als je klaar bent met je taak, mag je werken uit de keuzekast. Hierover heb ik al meerdere artikelen op mijn blog geschreven.

Hebben jullie nog meer tips? Ik hoor ze graag.

Cadeauwinkel

Één reactie op “5 tips om de aandacht van kinderen vast te houden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *