Het Grote Deugdenboek voor het onderwijs

Wisten jullie dat er naast het Deugdenspel Doeboek  waar ik al eerder over schreef nu ook Het Grote Deugdenboek voor het onderwijs is? Wat een heerlijke aanvulling op het boek, met superhandige praktische tips hoe met deugden te werken in je klas. Ook als je het eerste boek nog niet hebt, kun je met dit boek heel snel met deugden aan de slag.

Waarom aan de slag met deugden?

Deugden zijn de positieve dingen in onszelf. We weten allemaal dat het geen zin heeft om steeds te roepen in de klas wat niet mag. Juist datgene benoemen wat goed gaat werkt een stuk beter. Als je aan de slag gaat met deugden, haal je de positieve dingen uit de kinderen (en ook uit jezelf). Kinderen leren deze deugden bij zichzelf te zien, maar ook bij anderen.

52 Deugden

In het Deugdenspel Doeboek wordt omschreven hoe je met 10 deugden aan de slag kunt gaan. Dit Grote Deugdenboek voor het onderwijs gaat een grote stap verder. In dit boek worden 52 deugden besproken, voor elke week van het jaar één. Het maakt niet uit wanneer je een deugd ter sprake brengt, omdat het niet gebonden is aan tijd of leeftijd. Zo kun je er een kiezen die jou op dat moment zinvol lijkt, of je laat de kinderen er een kiezen van de deugdenlijst. (deze kun je gratis downloaden via www.keiindeugden.nl)

Eerst wordt in deel 1 uitgelegd dat er vijf strategieën zijn om effectief met deugden te werken. Dit wordt uitgebreid uitgelegd aan de hand van praktijkvoorbeelden. De vijf strategieën zijn: 1. Spreek deugdentaal, 2. Herken leermomenten, 3. Stel veilige grenzen, 4. Neem tijd voor rust, reflectie, ontspanning en 5. Bied actief aandacht.
Het boek geeft ook bij elke strategie tips voor activiteiten met de klas en voor de hele school.

Daarna komen de 52 deugden aan bod. Elke deugd wordt overzichtelijk, met dezelfde opbouw beschreven op twee pagina’s in het boek. Bijvoorbeeld de deugd oprechtheid.  Hierin word je dan op de volgende manier in meegenomen:
Wat is oprechtheid?
Waarom is oprechtheid belangrijk?
Hoe pas je oprechtheid toe? met voorbeelden Hoe pas je oprechtheid toe als………
Reflectievragen
Tekens van succes
Op de bladzijde ernaast staan activiteiten beschreven die je naar aanleiding van deze deugd kunt doen met de klas.

Het Grote Deugdenboek voor het onderwijs

Conclusie

Ik vind dit laatste heel overzichtelijk en superhandig. Als je je even goed verdiept in de strategieën, heb je daarna aan dit boek een heel fijn naslagwerk, waarbij je dus per deugd in één oogopslag een overzicht hebt om mee aan de slag te gaan in je klas.

Zeker in een klas waar de sfeer niet altijd even optimaal is, zal het werken met deugden
ten goede komen aan een prettigere omgang met elkaar.

Dit is een gesponsord bericht.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: