woensdag, april 17, 2024
DigiknapKeuzekastLesideeënOverige tussendoortjesProgrammeren - Bee Bot - Mindstorms - DashSamenknap

Robot programmeer spel.


Robot programmeer spel, programmeren zonder computer.

Robot Programmeren spelOok op de basisschool beginnen we tegenwoordig al met het kennismaken met programmeren.
Met de Bee-Bot, Dash en Dot en vele andere manieren laten we leerlingen kennismaken met het schrijven van computerprogramma’s.
Veel van deze manieren is eigenlijk alleen maar door één leerling te doen.
Natuurlijk kun je leerlingen laten samenwerken met één Bee-Bot en als de school meerdere Bee-Bots heeft kun je die tegelijkertijd inzetten. Maar niet elke school heeft de budgetten om meerdere robots aan te schaffen.

Robot Programmeren spel

Robot programmeren spel, samen ontdekken.

Via het internet vond ik het concept “programmeren zonder computers spel” en heel vroeger heb ik thuis eens een soortgelijk familiespel gehad.
Dat bracht me op een idee om zelf een soort van programmeer spel te maken waar tot vier leerlingen samen mee zouden kunnen spelen en zo ook een begin van programmeren onder de knie te krijgen.
En daar ontstond dit Robot programmeren spel.

Hoe het werkt?

Robot Programmeren spelHet speelbord is een A3 papier met allemaal vierkante vlakken.
In de vier hoeken van het speelbord starten de robots van elke speler.
Verder zijn er op het speelbord allemaal rotsblokken afgebeeld en is er in het midden een vierkant met een batterij afgebeeld.
Doel van het spel is dat de robots door middel van programmeerbare kaartjes bij de batterij uitkomen.
De robot die dit als eerste haalt is de winnaar.

De speelkaartjes.

Naast het speelbord moet u de PDF downloaden met de robotkaartjes en de uitbreidingskaartjes voor het speelbord en de 64 programmeer kaartjes. Tevens is hier ook een speluitleg A4 bij ingevoegd.
Dit download bestand is in A4 formaat.
Knip alle speelkaartjes uit en lamineer ze eventueel als u en uw klas langer willen genieten van dit spel.

Uitleg.

Elke speler kiest eerst een robot en plaatst deze op één van de startblokken. De pijl op het robotkaartje moet dezelfde kant op wijzen als de pijl die in het startblok is.
Vervolgens worden de vier speelbordkaartjes met de afbeelding van een houten krat apart gelegd. Hier leg ik later nog wat over uit.
Daarna worden alle programmeerkaartjes op de kop op tafel neergelegd en door elkaar gehusseld.
Je zou ze ook in een dichte zak kunnen doen, als de kaartjes dan maar niet te zien zijn als er getrokken moet worden.

Elke speler kiest 8 kaartjes uit en houdt deze zonder ze aan de tegenspelers te laten zien voor zich.
Uit deze 8 kaartjes kiest hij er vijf die hij in een bepaalde volgorde wil gaan gebruiken voor zijn programma.
Hierbij moet hij rekening houden met zijn parcours met de rotsblokken waar de robot niet op kan komen en verder in het spel met eventuele robots van andere spelers. Wil de robot bewegen naar een speelvlak met een rotsblok dan blijft de robot gewoon staan waar die stond.
Komt de robot op een speelvlak waar al een andere robot stond dan wordt deze opgeduwd naar het volgende vlak. Tenzij dat volgende vlak een rotsblok heeft, want dan blijven beide robots gewoon staan.

Als alle spelers vijf kaartjes hebben uitgekozen en in de juiste volgorde van links naar rechts blind voor zich hebben neergelegd dan leggen ze de overige kaartjes weer blind terug bij de rest.

Nu start het spel.

De eerste speler draait zijn eerste kaartje om en voert deze uit met zijn of haar robot.
Dit kan dus een beweeg vooruit of achteruit kaartje, een draai naar rechts of naar links of een stop (blijf staan waar je staat) kaartje zijn.
Hierna volgt speler twee, drie of vier, waarna speler 1 zijn tweede kaartje omdraait enzovoort.

Hoe verder de spelers met hun robot op het speelveld komen hoe meer ze rekening moeten gaan houden met de mogelijkheid van een interactie met een robot van een andere speler en de vaste rotsblokken om bij de batterij uit te komen.

Zodra alle spelers alle vijf programmeer kaartjes heeft uitgevoerd en geen van de robots is op de batterij geëindigd worden alle kaartjes weer gehusseld en begint het programmeren overnieuw.

Uitbreiding.

Bij de speelkaartjes zijn dus ook vier kaartjes met de afbeelding van houten kratten of kisten.
Deze kunnen aan het begin van het spel op de vier speelvlakken geplaatst worden met de nummers 1 t/m 4.
De moeilijkheid is nu dat je tijdens het programmeren dus niet alleen rekening moet houden met de rotsblokken en de andere robots, maar ook met de houten kisten.
Deze zijn dus ook op te duwen door de robots, maar kunnen ook net als andere robots niet opgeduwd worden op een rotsblok.
In dat geval blijft de robot die duwt en de kist staan waar ze staan.

Programmeren zonder computer.

Met dit spel leren kinderen min of meer programmeren zonder computer.
Net als in een computerprogramma moet de robot regel voor regel iets “uitvoeren” om bij zijn doel te komen.
En net als een echte programmeur moet de speler vooruit denken hoe zijn programma wordt uitgevoerd en daarbij rekening houden met eventuele veranderingen in het “programma”.
Bovendien leren ze met dit spel plaats- en richtingsgevoel te krijgen met een voorwerp of situatie in hun hoofd voordat het werkelijk gebeurd.

De bestanden:

Robot programmeer spel – Speelbord – A3 !!!!
Robot programmeer spel – Speelbord – A3 !!!!
Robot programmeer spel – Speelkaartjes – A4 !!!!
Robot programmeer spel – Speelkaartjes – A4 !!!!
Version: 2.0

ComputerComputer

Delen op social media of per email :

3 thoughts on “Robot programmeer spel.

  • Hoi Marjan. Ik ben jouw spel aan het bekijken, super leuk. Ik heb een wel een vraag: de kaartjes vooruit en achteruit, gleden die voor één tegel verplaatsing? En waarvoor is het stopkaartje?

    Beantwoorden
    • Het stopkaartje betekent gewoon een actie niets doen. Bij de draaikaartjes blijft de robot op zijn plek staan. De voor- en achteruitkaartjes gaan maar één stap in die richting.
      Er stond inderdaad een foute afbeelding bij de uitleg, die is inmiddels in versie 2 aangepast.

      Beantwoorden
  • Wat onwijs leuk spel! Ik zocht zelf inderdaad ook naar een betaalbare variant. Wat wij destijds ook wel eens deden was een kind blinddoeken en dan moest de klas door middel van commando’s (vooruit klap in de handen/achteruit 2x klappen/linksom = “ha” roepen en rechtsom= “ho” roepen -> maar je kan ze zelf ook andere commando’s laten kiezen). En dan een kind naar een bepaalde plek toe navigeren. Dank voor delen!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.