donderdag, april 18, 2024
Algemeen NieuwsbegripNieuwsbegrip

Nieuwsbegrip en CITO, hoe ik het koppel.


Het is weer januari en dan komt de CITO er natuurlijk weer aan. Tja en Nieuwsbegrip en CITO, dat is natuurlijk wel een verschil. Toch wil je graag dat de kinderen niet ineens in paniek raken als ze de CITO-toets begrijpend lezen onder hun neus krijgen.  Daarom is het goed dat je de kinderen goed op de CITO-toets voorbereid.

Oefenen

Tijdens de lessen Nieuwsbegrip ben ik altijd erg bezig met voordoen (modellen) en kinderen plezier te laten beleven aan het begrijpend lezen. Ik hoor vaak dat kinderen het begrijpend lezen echt niet leuk vinden. Bij ons op school vinden de meeste kinderen het echter wel leuk. Misschien omdat wij de de Nieuwsbegriplessen toch op een andere manier geven. Kijk hiervoor ook eens op de link Nieuwsbegrip
Als er een blokles is, werken wij in de CITO oefenboeken van Junior Einstein. We oefenen dan niet de CITO-toets wat vaak gedacht wordt. Nee we oefenen juist de vraagstelling van CITO. We hebben gemerkt dat als je dit niet doet, de kinderen niet goed weten wat er van ze verwacht wordt.

Tijdens dit oefenen modellen we ook weer de tekst, pakken hem aan zoals we ook de Nieuwsbegriptekst aanpakken en laten de kinderen op deze manier alvast wennen. Daarna modellen we ook de vragen.

Nieuwsbegrip en CITO

Bij CITO is er altijd sprake van meerkeuzevragen. Kinderen moeten goed weten hoe je dit soort vragen moet aanpakken.
De voorbeeldvragen bij CITO is altijd het laatste oefenmoment. Hier neem ik dan ook uitgebreid de tijd voor. Ik laat ze eerst maken door de kinderen en dan ben ik aan de beurt.
Ik lees de tekst voor. Tijdens dit lezen denk ik al hardop na over de tekst. Waarom zou het geschreven zijn, wat zou dat betekenen etc.
Daarna de vraag. Heel belangrijk is hier dat je de kinderen heel goed duidelijk maakt dat ze alle antwoorden moeten bekijken/lezen. Niet denken bij het eerste antwoord: dit is hem dus ik vul hem in. Nee, juist andersom.

Lees alle antwoorden. Welke antwoorden zijn het absoluut niet. Vaak kun je dan al één of twee antwoorden uitsluiten. Welke antwoorden houd ik dan over? Hier ga ik dan uitgebreid mee aan de slag om uiteindelijk uit te komen bij het goede antwoord.

Mijn ervaring is dat dit heel goed werkt. Kinderen denken actief mee, en vinden het leuk om te doen. Ook zijn de resultaten van onze kinderen bij ons op school boven gemiddeld. Toch fijn om te zien dat de manier waarop je werkt goed uitpakt.

Vandaag heb ik  met de kinderen de voorbeeldopgaven gedaan, en de kinderen kunnen niet wachten tot ze met de toets mogen beginnen. Beter kun je het niet hebben toch??

 

Benieuwd hoe ik mijn Nieuwsbegriplessen geef?  Klik dan eens op mijn pagina Nieuwsbegrip

EreadersEreaders

Delen op social media of per email :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.