donderdag, maart 28, 2024
AlgemeenAlgemeen NieuwsbegripNieuwsbegrip

Nieuwsbegrip coöperatief


Nieuwsbegrip coöperatief.

Zoals jullie weten werk ik graag met coöperatieve werkvormen. Door samen te werken leer je een heleboel. Ik werk bij Nieuwsbegrip coöperatief, tenminste dat probeer ik wel elke week. Het vergt enige voorbereiding, maar na een tijdje heb je al aardig wat ideeën en vormen verzameld en gaat het vanzelf.  Kinderen leren door samen te werken met en van elkaar. In mijn serie artikelen over de coöperatieve werkvormen kun je hier meer over lezen.

Als we gaan vragen stellen bij Nieuwsbegrip werk ik in mijn groep 5/6 bijna altijd coöperatief. Ik heb al meerdere keren ook hierover geschreven, en met dit artikel wil ik nog eens een andere manier beschrijven.

Coöperatief werken

Als eerste lees ik samen met de kinderen de tekst. Ik model heel veel bij Nieuwsbegrip. Ik laat zien hoe je een tekst het best kunt aanpakken. Als we de tekst samen hebben gelezen,  verdeel ik de kinderen in vier groepen.
Elke groep krijgt van mij de opdracht om twee of drie vragen te bedenken bij een kopje/alinea die ik hen toewijs. De vragen moeten te vinden zijn in de tekst van die alinea. Ze schrijven allemaal de vragen op een kaartje.

Na ongeveer tien minuten geeft ik de kinderen in hun groepje een nummer. De nummers 1, de nummers twee, de nummers drie ( hoeveel je hebt ligt aan de grootte van je groep) gaan bij elkaar zitten.

Als het goed is heb je nu groepjes kinderen bij elkaar zitten die van elk kopje de vragen mee hebben. Zij kunnen elkaar nu over de tekst gaan bevragen. Dus het kind dat de vragen heeft van de eerste alinea, stelt deze vragen in zijn groepje en de rest van het groepje beantwoord deze vragen. Zo worden alle kopjes afgewerkt, en hebben alle kinderen aan het einde van de les de tekst goed doorgenomen.
Soms komen er bij de groepjes vragen naar voren waarvan het antwoord niet is te vinden in de tekst. Je ziet en hoort dan de kinderen overleggen hoe het eventueel anders had gekund. Dit laat je in de nabespreking van de tekst ook terugkomen.

Dit is een werkvorm die heel erg lijkt op de genummerde hoofden van de coöperatieve werkvormen, maar dan net even anders.

Alle kinderen zijn heel actief bezig met de tekst, en helpen elkaar. Ze moeten samen vragen bedenken, maar ook het antwoord erbij, omdat ze deze vragen weer in een volgende groepje moeten stellen en controleren of het antwoord goed is. Zo bevorder je het samenwerken en samen leren.


Miljoenen artikelen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.