donderdag, maart 28, 2024
Algemeen

Cooperatieve werkvormen 3: Om de beurt


Om de beurt. In het artikel Coöperatieve werkvormen, welke zijn er allemaal, en hoe pas je ze toe? heb ik een opsomming gegeven van de werkvormen. Ik wil dit een vervolg geven in een serie artikelen waarin ik dit ga uitbreiden met voorbeelden. Coöperatieve werkvormen zijn heel goed toe te passen in allerlei soorten situaties binnen het onderwijs, het is soms alleen lastig om op ideeën te komen.

Om de beurt

In dit derde deel alweer komt Om de beurt aan de orde. Bij deze werkvorm vormen de kinderen tweetallen en stelt de leerkracht een vraag waarop meerdere antwoorden mogelijk zijn. De kinderen geven dan om de beurt antwoord op de vraag. Ook hier kun je heel goed variëren in vragen. Bij deze werkvorm leren kinderen goed naar elkaar te luisteren en ook op de beurt te wachten.
Bij deze een opzetje van welke vragen je kunt stellen bij verschillende vakgebieden.

Zaakvakken

  • Wat zijn de hoofdsteden van de provincies van Nederland?
  • Welke producten vallen onder de noemer zuivel
  • Noem zoveel mogelijk dieren die leven in/op …….

Rekenen:

  • Noem zoveel mogelijk sommen met de uitkomst…..
  • Welke  voorwerpen zijn langer/zwaarder  dan ……
  • Noem zoveel mogelijk getallen die deelbaar zijn door 3 (of een ander getal natuurlijk)

Taal/Lezen

  • Samen een verhaal lezen, lees om de beurt een zin.
  • Verzin bij elke letter van het alfabet een woord
  • Noem zoveel mogelijk woorden die eindigen op -lijk, -heid, -ig etc.
  • Noem woorden met het lidwoord de die zich hier in de klas bevinden.
  • Welke woorden die het lidwoord het hebben bevinden zich hier in de klas?
  • Maak een woordketting

En ook hier zou ik nog wel weer even door kunnen gaan, maar ook nu weer denk ik dat je zelf ook weer vragen kunt bedenken die op dit moment bij jouw onderwijssituatie passen. Ik hoor graag van jullie of het lukt en welke vragen jullie hebben bedacht om deze werkvorm toe te passen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.