dinsdag, maart 19, 2024
Vakliteratuur

Rekengesprekken voeren


Rekengesprekken voeren, een praktische aanpak om de onderwijsbehoeften van leerlingen te achterhalen.

Rekenen, het ene kind gaat het heel gemakkelijk af, terwijl de ander er ontzettend veel moeite voor moet doen. Waar het ene kind summiere uitleg nodig heeft, lijkt een ander kind het maar niet onder de knie te krijgen.

 

Een rekengesprek voeren met een kind kan soms heel verhelderend werken, hoe pakt het kind een bepaald probleem aan en wat heeft het nodig van jou als leerkracht. Ik las het boek Rekengesprekken voeren van uitgeverij PICA. Door dit boek is mij heel veel duidelijk geworden.

Rekengesprekken voeren.

Het boek bestaat uit 5 delen waarin een hele mooie opbouw wordt gegeven over hoe je rekengesprekken met kinderen kunt voeren.

Uitgangspunten

Ten eerste beschrijft het boek de uitgangspunten voor het voeren van rekengesprekken. Je leest over communicatie en gesprekstechnieken, in combinatie met de onderwijsbehoeften van kinderen bij rekenen.

Werkwijze

Vervolgens gaat het over de werkwijze. Wat is het doel van een rekengesprek, de werkwijze, voorbereiding en organisatie. Het doel van het rekengesprek is achterhalen wat de onderwijsbehoeften van het kind zijn met betrekking tot rekenen. Een basismodel wordt uitgewerkt voor het uitvoeren van het gesprek, en drie varianten daarop.

Aan de slag!

Hoe ga je aan de slag met het basismodel en de verschillende varianten staat in dit deel centraal.

Jezelf ontwikkelen.

Een rekengesprek voeren is soms best lastig, maar hoe meer je het doet hoe beter het gaat. Belangrijk is dat je jezelf daarin kunt ontwikkelen door ook altijd zelf terug te blikken op het gesprek, ontdekt wat goed gaat en wat nog beter kan en ook voor jezelf leerdoelen stelt hierin.

Bijlagen

Dit vind ik een heel fijn gedeelte van het boek.  Het deel bestaat uit verschillende raamwerken/formats voor het voeren van een rekengesprek. Zo vind je er bijvoorbeeld een format voor de voorbereiding van een rekengesprek, maar ook een voor de uitvoering ervan. Een vragenlijst met welke vragen je kunt stellen is ook toegevoegd. Deze is ook te downloaden. Je hebt hiervoor een wachtwoord nodig. Deze kun je vinden in het boek.

 

Wat ik verder heel fijn vond aan dit boek dat het prettig te lezen is. Het is geen boek met allerlei lastige termen, maar goed te begrijpen. Theorie aangevuld met voorbeelden uit de praktijk waardoor alles nog duidelijker wordt.

Jarise Kaskens

Jarise Kaskens is de schrijfster van dit boek. Zij is als hoofddocent en onderzoeker verbonden aan Hogeschool Windesheim en promovendus aan de Radboud Universiteit. Ze richt zich voornamelijk op rekenen-wiskunde en onderwijsinnovatie. Zij heeft bovendien ruime ervaring in verschillende functies in de schoolpraktijk: als orthopedagoog, ontwikkelaar, video-interactiecoach en onderwijsadviseur.

Met dan aan uitgeverij PICA voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Deze en andere uitgaven van deze uitgeverij:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.