donderdag, maart 28, 2024
Lesideeën

Spelling kan ook net even anders.


Met spelling werken wij met de methode Spelling op Maat. We werken deels met Snappet. De instructielessen worden uitgelegd en verwerkt op papier. Ook geven we elke dag een dagelijks dictee schriftelijk. Deze dictees zijn opgebouwd uit de woorden van de categorieën die we op dit moment behandelen en een deel categorieën van de CITO-woorden. Elke dag worden er negen woorden verwerkt in het dictee.

De rest van de lessen verwerken de kinderen op de tablet. Nu las ik op on(der)wijs een heel leuk idee hoe je de spellingsles ook heel anders aan kan pakken. Een leuk idee dat ik graag gebruik.

Na  introductie van de categorie, waarbij het spellingsprobleem werd behandeld heb ik de kinderen een flitsles laten maken op de tablet. Tijdens zo’n flitsles krijgen de kinderen een woord te zien, en als het woord verdwijnt typen de kinderen het woord. Snappet geeft aan of het woord goed of fout is geschreven. Zodra het woord niet goed werd geschreven kwamen de kinderen het woord op het digibord schrijven. Als het woord al op het digibord stond, zetten ze er een streepje achter.

Voor sommige kinderen was het natuurlijk heel interessant om naar het bord te komen, maar ik heb uitgelegd dat het de kunst was om toch zo goed mogelijk te kijken en juist niet naar het bord te hoeven komen. Andere kinderen gingen gelijk de uitdaging aan om toch maar meteen het woord goed te typen.

Zo krijg je niet alleen een overzicht van de woorden die de kinderen nog lastig vinden, maar gaan de kinderen ook kritischer kijken naar de spellingswoorden.

Na een poosje hebben we de woorden samen besproken.

Mix en koppel

De volgende dag heb ik het dagelijks dictee verruilt voor een andere werkvorm, namelijk Mix en Koppel, een coöperatieve werkvorm die ik regelmatig gebruik. Ik had de woorden op flashcards geschreven en elk kind een kaartje gegeven. Met dit kaartje wandel je door de klas en en zoekt een klasgenootje. Je leest het woord op je kaartje voor aan de ander. De ander zegt het woord na en spelt het woord. Daarna wissel je van rol. Zijn beide woorden gespeld, dan ruil je je kaartje en zoek je een nieuw klasgenootje.

De kinderen zijn nu allemaal heel actief betrokken en het is twee vliegen in een klap voor mij, want nu bespaarde ik ook nog tijd in mijn combinatiegroep omdat je dit gelijktijdig kunt doen, en niet twee aparte dictees hoef te geven.

Als je niet met Snappet werkt, kun je deze les natuurlijk ook heel goed geven door de fout geschreven woorden uit de schriftelijke spellingsles te gebruiken.

Bron: on(der)wijs

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.