vrijdag, maart 29, 2024
BoekreviewsKinderboekenReviews

Bram en het zoldermysterie – Michael Reefs


Nou hij is uit hoor, Bram en het zoldermysterie.  We moesten voor de vakantie nog wel wat extra voorleestijd inplannen. Mijn groep 5/6 moest en zou weten hoe het verhaal af zou lopen. “Juf, zo wil ik niet met vakantie! Het is veel te spannend en dan moet ik een week wachten voordat ik weet hoe het verhaal afloopt.” Dit was één van de vele opmerkingen die ik hoorde toen ik vertelde dat we het boek misschien niet uit zouden krijgen.

Via de facebookgroep Kinderboeken kreeg ik van de schrijver Michael Reefs zijn boek Bram en het zoldermysterie om voor te lezen aan mijn groep 5/6. En wat hebben mijn kinderen ervan genoten en wat was het spannend. Tijdens het lezen kon je altijd een speld horen vallen en er werd steeds weer gevraagd: “Juf, ga je weer voorlezen?

Bram en het zoldermysterie:

De hoofdpersoon Bram beleeft in het verhaal heel spannende avonturen. Nadat zijn huis is gesloopt moet Bram verhuizen naar het huis van zijn opa en oma. Daar gebeuren vreemde dingen op zolder. Er zijn zolderschimmen die reizen via dozen. Zijn zusje Lotte wordt meegenomen door de zolderschimmen. Bram kan haar terugkrijgen door opdrachten uit te voeren voor de zolderschimmen.
Zo gaat Bram ook reizen via de dozen en komt hij op plaatsen in de wereld waar je anders niet zo snel komt. Zo komt hij in Rio de Janeiro, een plaatsje in Noorwegen en in China waar hij voorwerpen moet halen voor de zolderschimmen. Tijdens zijn reis wordt hij geholpen door Mei-Lin, een meisje uit China. Zij kan op een of andere merkwaardige manier met Bram praten door een mysterieuze steen.
Ook oma speelt een rol in het verhaal, maar daar komt Bram wat later achter.
Tot het laatst toe blijft het spannend. Hoe gaat dit aflopen, waar zijn de voorwerpen voor, krijgt Bram zijn zusje terug en kunnen ze de zolderschimmen verslaan?

QR-codes

Tijdens het lezen kom je regelmatig een QR-code tegen. Deze code linkt naar websites waar je meer informatie krijgt over waar Bram bijvoorbeeld is. Zo kon ik via het digibord heel goed voor de kinderen zichtbaar maken waar Bram op dat moment in het verhaal was.

Toen het boek uit was, werd duidelijk dat Bram nog wel meer avonturen gaat beleven. Nou, mijn klas weet nu al dat ik die ook voor moet gaan lezen.

Michael, namens mijn groep 5/6 ontzettend bedankt dat ik het boek in mijn groep mocht voorlezen.


“Het is een superleuk boek, echt fantastisch.”

“Ik vind het een leuk boek en ik geef het een 10!”

“Wat een leuk boek, en ik krijg er ook een beeld bij.”

“Ik vind het boek echt top, het is spannend en soms ook grappig.”

 

Kantoor en schoolKantoor en school

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.