vrijdag, maart 29, 2024
AdvertorialsAlgemeen

Wiebelen en friemelen in de klas


We kennen ze allemaal wel, die kinderen die de hele dag kunnen wiebelen en friemelen. Hoe ga je ermee om, waar komt het vandaan? Ik las het boek wiebelen en friemelen in de klas van Monique Thoonsen en Carmen Lamp en heb hierdoor enorm veel inzicht hierin gekregen.

Wiebelen en friemelen in de klas gaat over zintuiglijke prikkelverwerking en de invloed daarvan op leren, over overprikkelde kinderen, maar ook over onderprikkelde kinderen.

Het boek bestaat uit vier delen.

In het eerste deel lees je vooral over de theorie van zintuiglijke prikkelverwerking. Je kijkt hoe je zelf prikkels verwerkt, en hoe dit gaat in de hersenen.
Ook lees je in dit deel hoe je overprikkelde en onderprikkelde leerlingen herkent, welk gedrag je bij deze kinderen ziet.
Ernstige overprikkeling bij leerlingen kan stress tot gevolg hebben wat kan leiden tot vluchten vechten of verstarren. Dit is vaak goed zichtbaar in de klas.
Onze 7 zintuigen zijn de eerste schakel in zintuiglijke prikkelverwerking.

In het tweede deel ga je aan de hand van een stroomdiagram aan de slag. In verschillende stappen bekijk je welk gedrag een leerling vertoont en welke helpende strategie je kunt toepassen om het kind te helpen. Er zijn activerende en kalmerende strategieën. In dit deel worden heel veel strategieën en oefeningen gegeven die je in de klas kunt toepassen, maar ook voor situaties buiten de klas.

Deel drie gaat het over de inrichting van het klaslokaal, organisatie en didactiek.

In het laatste deel worden verschillende casussen gegeven waar je mee kunt oefenen. In die casussen wordt een situatie beschreven en het gedrag wat een fictieve leerling laat zien. De bedoeling is om d.m.v. het stroomdiagram de leerling te typeren en uitleggen waarom. Daarna kun je lezen of je het goed hebt gedaan.
Het gedrag van een kind kan thuis erg afwijken van het gedrag op school. Hier wordt ook nog een hoofdstuk aan gewijd in dit deel en wordt ook de leerkracht zelf in 4 types neergezet.

Conclusie

Al met al een heel leerzaam boek. Zeker als je veel wiebelende en friemelende kinderen in de klas hebt is dit boek zeker de moeite waard om te lezen en in de klas te hebben omdat er meer dan 250 tips en strategieën in staan die heel gemakkelijk toe te passen zijn.

Wiebelen en friemelen in de klas
Over de invloed van zintuiglijke prikkelverwerking op leren
Monique Thoonsen en Carmen Lamp
2015
Uitgeverij Pica

Kantoor en schoolKantoor en school


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.